Exkluzívní galakoncert smyčcových kvartet
„Vavříny ověnčený soubor Quartetto di Cremona je mimochodem všeobecně známý z vysílání rozhlasových stanic po celém světě.“
„Spojená kvarteta, a obě zaslouží nejvyšší pocty, hrála jako jeden stabilní ansámbl.“
„Poslední skladbou koncertu byla živě legendární Serenáda E dur Antonína Dvořáka.“
V roce 2022 zahájil festival Dvořákova Praha ve své komorní řadě velkolepé provedení kompletu smyčcových kvartetů Antonína Dvořáka. Po třech letech pod kurátorským vedením souboru Pavel Haas Quartet se cyklus uzavřel galakoncertem za účasti šesti smyčcových kvartet. Program tvořily skladby Petra Iljiče Čajkovského, Felixe Mendelssohna-Bartholdyho a Antonína Dvořáka v instrumentálně gradovaném obsazení od sextetu přes oktet k serenádovému komorním ansámblu. Stalo se tak ve Dvořákově síni Rudolfina 23. září a večer přinesl mimořádný hudební zážitek.
Galakoncert spojených smyčcových kvartet, jak uvádí programová brožura koncertu, přivedl na podium Dvořákovy síně nejprve Quartetto di Cremona za spoluúčasti violisty Šimona Truszky a violoncellisty Petera Jarůška z ansámblu Pavel Haas Quartet. V jejich provedení zazněla Vzpomínka na Florencii, smyčcový sextet d moll, op. 70 Petra Iljiče Čajkovského v tak precizním provedení, že auditorium spontánně bouřilo.
Pozdvihla ho samozřejmě také mistrovská hra a geniální vystižení genia Čajkovského sextetu s netušenými nuancemi, nasazením a vitalitou. Vavříny ověnčený soubor Quartetto di Cremona je mimochodem všeobecně známý z vysílání rozhlasových stanic po celém světě. A dva členové našeho pravděpodobně nejlepšího smyčcového kvarteta Šimon Truszka a Peter Jarůšek vynaložili jistě obrovské síly, aby vedle cremonských nepůsobili jako účastníci mistrovských kurzů. Rozhodně to tak nebylo a myslím, že by si toho mohla všimnout Nippon Music Foundation, která italskému kvartetu nástroje zapůjčila. Quartetto di Cremona hraje ve složení Cristiano Gualco a Paolo Andreoli (housle), Simone Gramaglia (viola) a Giovanni Scaglione (violoncello).
Po výměně na podiu usedla k pultům dvě kompletní kvarteta – host z Anglie Dover Quartet a domácí Bennewitzovo kvarteto. Spojená kvarteta, a obě zaslouží nejvyšší pocty, hrála jako jeden stabilní ansámbl. Smyčcový oktet Es dur, op. 20 Felixe Mendelssohna-Bartholdyho, který dvojkvarteto hrálo, mladistvý opus skladatele, považovaný za „skladbu vrcholné kompoziční zralosti“ byl dramaturgicky sofistikovaným počinem. Vedle romantického díla z konce 19. století s atributy vrcholného stylu, které psal autor po čtyřicítce, vstoupilo na podium rané dílo šestnáctiletého autora. Tři roky po vzniku Oktetu píše mladý genius první z okouzlujících Písní beze slov a jeho smyčcový Oktet, ve kterém se naplno projevil jeho genius, mnohačetné klavírní hudební perly beze slov anticipuje. Nicméně i v této skladbě programu hrál spojený soubor s mistrovskou samozřejmostí, za kterou ovšem, jako již v předchozím případě, nepochybně stála tvrdá příprava na souhře a sladění výrazu. Provedení Oktetu potěšilo mihotavou vroucností v lyrických momentech, báječně a vkusně vystiženou kantabilitou a vzrušujícími akcenty, podle autora skutečně „con fuoco“. Andante vyzařovalo klidnou plynulost s elegantním přechodem do svižného a hravého Scherza. Vpád violoncell do finální věty s názvukem Haydnova symfonického „překvapení“, to byla radost sama o sobě, která setrvala až do posledních akordů skladby. Třebaže se zdánlivě nic invenčně zvláštního v poslední vědě nedělo. Dover Quartet tvoří houslisté Joel Link a Bryan Lee, violistka Julianne Lee a violoncellista Camden Shaw. Náš domácí Bennewitz Quartet hraje ve složení Jakub Fišer a Štěpán Ježek (housle), Jiří Pinkas (viola) a Štěpán Doležal (violoncello).
Poslední skladbou koncertu byla živě legendární Serenáda E dur pro smyčcové kvarteto, op. 22 Antonína Dvořáka. Za účasti spojených kvartetních sil s převahou českých souborů a dvou hráčů na kontrabas Petra Riese a Adama Honzírka zazněla důvěrně známá česká a dvořákovsky autentická hudba. Darmo nevysílá náš rozhlas tuto hudbu zejména ve vánoční dny. Vše mělo příznačný autorský rukopis v tempu a dynamických minipříbězích jednotlivých vět. Každý moment byl pozdvihující i když kontrabasy, proti jiným provedením, nezněla ve všeobjímajícím dominantním „tvrzení muziky“. K provedení Dvořákovy Serenády přišla na podium, kromě již výše představených souborů, kvarteta Pavel Haas Quartet, Zemlinského kvarteto a Sedláčkovo kvarteto. Na závěr uspořádal kvartetní orchestr bez dirigenta, řízení od prvních houslí Veroniky Jarůškové, primaristky Pavel Haas Quarteta, gratulaci dvěma violoncellistům Camdenovi Shawovi a Peteru Jarůškovi. Potlesk ve stoje a přídavek ansámblu byl samozřejmostí.
Galakoncert byl skutečně mimořádnou hudební událostí a plně naplnil citát, který už před třemi lety na festivalu zazněl. Pronesl ho intendant Lucernského symfonického orchestru Numa Bischof Ullmann: „Síla hudby je v dokonalém provedení.“
Foto: Dvořákova Praha / Petra Hajská
Příspěvky od Rafael Brom
- Talichův Beroun zahájen s noblesou a důstojně
- Pianista Eric Guo prozářil zvuk Collegia 1704
- Přitažlivé Mrtvé město Ericha Wolfganga Korngolda
- Hold Smetanovi v České Lípě
- Le Salon de Musique klasicko-romantický