Hudební fakulta JAMU a Festival Janáček Brno 2022
„Hudební fakulta JAMU připravila doprovodný program festivalu Janáček Brno, jeho jarní preview.“
„Vedle zkušených umělců vystupují studenti JAMU a konfrontace dala jistě víc zabrat těm starším profesionálům, neboť dravé mládí bere soutěživost jako základní potřebu a radost.“
„V první polovině koncertu zazněla skladba Mládí, Sextet pro dechové kvinteto a basklarinet Leoše Janáčka, ve druhé části skladba Igora Stravinského Oktet pro dechové nástroje.“
Festival Janáček 2022 bude! A aby o tom nebylo pochyb, přichystala Hudební fakulta JAMU, která letos slaví 75. výročí svého založení, doprovodný program festivalu, tedy jeho jarní preview. Jeho dramaturgie a obsazení vychází z poslání fakulty a představuje tedy na každém koncertě hru pedagogů JAMU spolu s mladými studentskými nadějemi.
První koncert se uskutečnil v aule Hudební fakulty už 1. března a zahájilo ho Janáčkovo kvarteto spolu s klarinetistou Alešem Tvrdíkem, se kterým provedli vedle klasické kvartetní literatury Rêverie Orientale pro klarinet a smyčcové kvarteto Alexandra Glazunova.
Na druhém koncertě 26. dubna se představil Janáček Ensemble, tedy dechový soubor už zkušených umělců, a ve druhé polovině koncertu zahráli studenti JAMU. Konfrontace dala jistě víc zabrat těm starším profesionálům, neboť dravé mládí bere soutěživost jako základní potřebu a radost. Bylo zajímavé sledovat, jak se oba soubory vyrovnávaly s nástrahami nelehkých skladeb a jak hudba zapůsobila na posluchače, kterých se sešla plná aula Hudební fakulty JAMU.
Janáček Ensemble sdružuje špičkové profesionální hudebníky z různých prestižních orchestrů. Václav Kunt – flétna – se po angažmá v Pražském komorním orchestru bez dirigenta specializuje na komorní hudbu a je řádným pedagogem JAMU. Jurij Likin – hoboj – pochází z Běloruska a působí v Symfonickém orchestru hlavního města Prahy FOK a vyučuje hoboj na JAMU. Milan Polák – klarinet – je členem Pražského komorního orchestru a vyučuje na JAMU. Karel Hofmann – lesní roh – je prvním hornistou Filharmonie Brno a hraje s mnohými předními českými i zahraničními soubory. Roman Novozámský – fagot – je členem Filharmonie Brno a také pedagogem JAMU, Vít Spilka – basklarinet – působí jako klarinetista a dirigent a je dlouholetým pedagogem JAMU. Je duší souboru a vytváří i jeho dramaturgii.
Společně vystoupili v první polovině koncertu a hráli skladbu Mládí, Sextet pro dechové kvinteto a basklarinet Leoše Janáčka. Efektní skladbu napsal autor v roce 1924 pro dechové kvinteto, které je posíleno basklarinetem. První část Allegro je hravá, i když sólo lesního rohu je závažné a basklarinet vnáší do nálady hrozbu. Andante sostenuto je uvedeno pomalým tématem ve fagotu, pak ale převládá rytmizace. Třetí část Vivace dává prostor pro klenutou melodii lesnímu rohu a v poslední části Allegro animato nastupují spolu flétna s klarinetem a hobojem v nostalgické melodii. Flétna se toužebně nese do výšek a ostatní nástroje se připojují v optimistickém závěru. Soubor hrál koncentrovaně a s emočním výrazem a s profesionálním nadhledem.
Ve druhé části koncertu nastoupili studenti Theodora Kopecká na flétnu, Marek Pavlíček na klarinet, Aliaksei Charnavoki a Jan Jelínek na fagoty, Petr Čižinský a Jan Fistr na trubky, Radek Novák a Jaroslav Petráš na trombony. Tak početné těleso už vyžaduje dirigenta, kterým byl pedagog Vít Spilka.
Zazněla skladba Igora Stravinského Oktet pro dechové nástroje. Třívětá skladba z roku 1923 je rytmicky i instrumentálně stratifikovaná a vícevrstevnatá a skladatel používá disharmonické postupy. V první části s názvem Sinfonia nastupuje trubka, která dominuje a udává pochodovou rytmizaci. Druhá část Tema con variazioni je obsáhlá a téma, uvedené zpočátku flétnovým sólem, postupně přebírají ostatní nástroje, které je variují. Nástroje se doplňují a prosazují podle charakteru, trubky agresivně, fagoty mají náročné části jak rytmicky, tak intonačně, postupně hudební proud zvolňuje zpět do klidu. Poslední část Finale dává prostor trombonům a fanfárovým trubkám, flétna se prosazuje trylky v rytmizovaném tempu, až skladba dospěje do rázného závěru. Efektní, ale velmi obtížná skladba byla prubířským kamenem pro mladé umělce, kteří se zhostili úkolu velmi statečně a úspěšně.
Koncert to byl velmi zajímavý a napínavý a pomyslný souboj mezi mladou a starší generací vyústil v nerozhodné skóre. Bude jistě zajímavé sledovat i další, poslední klání, které se uskuteční opět v aule Hudební fakulty JAMU 24. května, kdy vystoupí Percussion Ensemble JAMU společně i pod vedením Martina Opršála.
Foto: Štěpán Plucar
Příspěvky od Karla Hofmannová
- Olomoucké hudební jaro s českou hudbou. SOČR s Petrem Altrichtrem v radostném muzicírování
- Láska a život v podání Markéty Cukrové. A Mozart a John Adams jako překvapení japonského dirigenta
- EGBDF. Kdo se naladí na správnou notu? Tom Stoppard zpátky ve Zlíně
- Když zazní romantika. Dojetí v sále olomoucké Reduty
- Smetana 200 & Davies 80. Má vlast v souboji s umělou inteligencí
Více z této rubriky
- Olomoucké hudební jaro s českou hudbou. SOČR s Petrem Altrichtrem v radostném muzicírování
- Rozhlasoví symfonici hezky česky
- Adam Plachetka na Pražském hradě navnadil na blížící se znojemský festival
- Hubička v Liberci se vším všudy
- Káťa expresionistická a expresivní. Drážďanský Janáček podle Calixta Bieita