KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Dvořák a Sibelius za letního slunovratu english

„Alexander Sitkovetsky přidal Johanna Sebastiana Bacha, snad jako vzpomínku na Yehudiho Menuhina.“

„Na počátku dramatické první věty se do naprostého ticha rozezněla teskná melodie klarinetu.“

„Hoboje a smyčce spolu s fagoty vnesly klid do rozlehlé, námi jen tušené, severské krajiny.“

Na čtvrtek 20. června i na den následující připravila Filharmonie Brno dvě významná díla českého a finského romantismu. Antonín Dvořák i Jean Sibelius čerpali z živé tradice svých zemí a jsou průkopníky, na jejichž základech vyrůstala evropská i světová kultura. Dvořákův Houslový koncert a moll, op. 53 je bez nadsázky vybroušeným drahokamem i prubířským kamenem každého dobrého houslisty. Jeho virtuosního partu se ujal v Moskvě narozený britský houslista Alexander Sitkovetsky. Sibeliova Symfonie č. 1 e moll zase přinesla mezinárodní věhlas severské hudbě a otevřela cestu dalším Sibeliovým symfoniím. Dirigent Michael Schønwandt dbá na jejich souhrnné provedení i s Filharmonií Brno.

Proslulý Houslový koncert Antonína Dvořáka dozrával postupně pod připomínkami Josefa Joachima, slavného houslisty, pro něhož Dvořák koncert psal, v jeho interpretaci doufal a jeho doporučeními se řídil. Upravoval, škrtal, do podoby skutečně vybroušeného diamantu. Provedení se stále oddalovalo, až se jeho premiéry ujal český virtuos František Ondříček, který kompozici vzápětí proslavil v celé Evropě. Dvořák vyhověl i nezvyklému propojení první a druhé věty. Po dramatické první větě Allegro, ma non troppo do radostně prýštících houslových akordů zakončených flažoletem oznamuje lesní roh náladový předěl a nastává věta druhá Adagio, ma non troppo plná stesku a nostalgie. Její náznak se objevil i v radostné třetí větě Finale: Allegro giocoso, ma non troppo ve fagotech a violách proti vznášející se melodii houslí. Jejich radostné šestnáctinky a dvaatřicetinky se přenesly na celý orchestr až do grandiózního závěru.

Aplaus byl ohromný. Několikrát se mistr houslí Alexander Sitkovetsky vrátil s poklonou k publiku. Přidal Johanna Sebastiana Bacha, snad jako vzpomínku na Yehudiho Menuhina. Pod jeho vedením hrával, s ním provedl i Bachův dvojkoncert. Navštěvoval také jeho kurzy a svého velkého učitele už následuje kurzy vlastními. Část z nich nabídl i v Brně, 21. června dopoledne, mezi prvním a druhým koncertem. Zážitek byl vskutku obohacující.

Po přestávce koncertu se nálada přenesla do země Jeana Sibelia a jeho Symfonie č. 1 e moll, op. 39, opět pod vedením Michaela Schønwandta. Na počátku dramatické první věty Andante ma non troppo – Allegro energico se do naprostého ticha rozezněla teskná melodie klarinetu. Po ní, jakoby za rozednění, se ozval něžný zpěv ptáků spolu s tlukotem jejich zobáčků. To se probouzel den v rozlehlé severské krajině. Melodie fléten a smyčců se proplétaly před tajemným vstupem harfy, kterou rázně ukončily lesní rohy a pozouny. Zrychlující se taneční vír smyčců vyvrcholil výrazným vířením tympánů v závěru první věty. Ve druhé větě Andante (ma non troppo lento) svým jemným vstupem excelovaly žestě s dřevěnými dechovými nástroji a výrazná melodie houslí. Sametový dvojhlas fagotů s klarinetem a flétnou se nad nimi klenul do sólové melodie violoncell. Nenápadná harfa se prozvučela dominujícími hornami, až rozčeřenou krajinu rezolutně ukončil zvuk tympánů. Uklidnila ji violoncella, zazněly horny a do ztišení ševelily smyčce. Třetí věta Scherzo. Allegro začínala jemným zavířením tympánů, pizzicaty, staccaty smyčců a zjitřenou konverzací ptačího zpěvu hobojů a fléten, do níž se prosadily klid budící fagoty a horny. Jejich melodii převzaly opět smyčce až do závěrečného vstupu trubky. Věta čtvrtá Finale (Quasi una Fantasia) Andante – Allegro molto – Andante assai – Allegro molto come primo – Andante ma non troppo již tempovým předpisem předznamenává barvité střídání nálad. Po Andante s trubkami, hornami, hobojem a klarinetem převzaly vládu smyčce v temperamentním, až bojovém tanci. Náladu zklidnil výrazným vstupem klarinet melodií připomínající úvod věty první. Hoboje a smyčce spolu s fagoty vnesly klid do rozlehlé, námi jen tušené, severské krajiny. Náladu potvrdily horny a postupně celý orchestr. Dominující tympány uzavřely větu i celou symfonii.

Ohlas hovořil za vše, dirigent Michael Schønwandt se musel k publiku vracet několikrát. Filharmonii Brno vedl klidně, bezpečně, v dokonalém souladu a do svých gest vkládal celou svou osobnost. Prostor pro vyznění nechával nástrojovým skupinám jak v Sibeliově symfonii, tak i v díle Dvořákově, citlivě rezonoval i s virtuosním uměním Alexandera Sitkovetského.

Koncert byl svěžím vánkem české i severské romantiky brněnského pozdního podvečera. Po jeho skončení se do bleděmodrého oparu nad střechami teprve vynořovaly červánky nejdelšího dne letního slunovratu.

******

Foto: Filharmonie Brno / Štěpán Plucar

Helena Pavlacká

Helena Pavlacká

Pedagožka, hudebnice a publicistka

Brněnská rodačka, venkovská učitelka žijící v Brně a dojíždějící každodenně do zpěvného Břeclavska, občas do Bojkovic, na Luhačovicko a Uherskobrodsko, s pouhým dvouletým ředitelským angažmá v Brně - Řečkovicích. Má silnou a stálou závislost na Brno, na jeho genia loci. Jako pamětnice ráda i nerada sleduje brněnské proměny a snaží se zaznamenávat úspěchy zejména jeho mladých umělců. Hraje na housle a violu, zpívá ve Svatojakubském sboru, s nímž zajíždí šířit českou hudbu i do Rakouska, nejraději do Salcburku. U jejích hudebních začátků bylo setkání s Janáčkovým žákem Josefem Černíkem. Vzorem pro její hudební komentáře jí byl a zůstává profesor Rudolf Pečman.



Příspěvky od Helena Pavlacká



Více z této rubriky