Dvořákovy Biblické písně zněly poprvé v úpravě pro baryton a dechové kvinteto
„K mimořádně úspěšným počinům se řadí koncert ‚Biblické písně‘, který hostilo ve čtvrtek 24. října Městské divadlo v Novém Boru.“
„V Sukově Meditaci Alinde Quintet působil jako homogenní těleso, souhra byla plná emocí a přirozené technické jistoty.“
„Adam Plachetka dostál své pověsti a zpíval Dvořákovy zhudebněné žalmy plným a emocemi prodchnutým hlasem.“
Mezinárodní hudební festival Lípa Musica dospěl letos již ke 23. ročníku a byť jeho teritoriem jsou severní Čechy a jih Saska, zraje skutečně jako dobré víno. Každý ročník je osobitý a rozvíjí myšlenky přeshraniční spolupráce v místech známých i dosud neznámých. Zaměření festivalu na česko-německý hudební dialog a oslovování mladší generace publika souvisí také s výběrem mladých talentovaných interpretů z obou států, pestrá dramaturgie reflektuje tradičním i zcela novým způsobem rovněž letošní Rok české hudby. K mimořádně úspěšným počinům se řadí koncert Biblické písně, který hostilo ve čtvrtek 24. října Městské divadlo v Novém Boru za umělecké účasti pěvce Adama Plachetky a dechového souboru Alinde Quintet.
„To jste ještě neslyšeli, nikdo to dosud neslyšel!“ I takhle vtipně se dá uvést premiéra nevšedního spojení dechového kvinteta a nádherně silného a barevného barytonu, konktrétně souboru Alinde Quintet s Adamem Plachetkou, jejichž provedení Dvořákových Biblických písní vzbudilo velká očekávání. Alinde Quintet je mladým tělesem, které za pět let svého působení sklízí úspěchy na domácích i zahraničních pódiích, stejně jako významná ocenění – nejnověji před měsícem úžasné vítězství na prestižní Mezinárodní soutěži ARD v Mnichově. Hornista Alinde Quintetu Kryštof Koska se navíc jako erudovaný aranžér věnuje úpravám pro „své“ těleso a v Novém Boru tedy mohl koncert nabídnout odvážný projekt provedení nádherných Biblických písní pro dechové kvinteto s vynikajícím pěvcem, basbarytonistou Adamem Plachetkou, který svůj hlas uplatňuje i v přesahu do barytonu.
Městské divadlo v Novém Boru zaplnila hudba českých autorů od počátku. Nejprve se představil Alinde Quintet v Meditaci na staročeský chorál Svatý Václave, op. 35a Josefa Suka v úpravě Kryštofa Kosky pro dechové kvinteto, jež tvoří flétnistka Anna Talácková, hobojistka Barbora Trnčíková, klarinetista David Šimeček, hornista Kryštof Koska a fagotista Petr Sedlák. V Meditaci kvinteto působilo jako homogenní těleso, souhra byla plná emocí a přirozené technické jistoty. Vyváženost nástrojů nadchla od prvních tónů, hezkou melodickou linku flétny s doprovodem fagotu a lesního rohu přebíral hoboj se sympatickou samozřejmostí. Koskovo aranžmá je promyšlené a zachovává výpověď a barevnost Sukovy skladby do všech detailů.
Dechový kvintet D dur, op. 95 Josefa Bohuslava Foerstera byl naopak skladbou originální a Alinde Quintet prokázal své vysoké kvality v náročné pětivěté kompozici v celé šíři. Precizně provedená melodika s detailně propracovanou dynamikou, pestré rytmické prvky a jisté předávání melodie mezi flétnou a hobojem dávaly najevo, proč je tento ansámbl hodnocen v mezinárodních soutěžích na nejvyšších příčkách. Hra byla vždy podřízena celku a každý z nástrojů slyšitelně propracovaný a procítěný, zpěvnou melodii klarinetu jemně provázely ostatní nástroje a souhra v pianissimu zakončila sekvenci; hobojové trylky následně střídala hravá až taneční nálada, náznaky ptačího zpěvu ve svěží souhře. Závěrečnou větu uvedly akordy rozvedené do chromatiky, přesný rytmus fagotu sledovaly velmi náročné party jednotlivých nástrojů, které se propojily do působivého rytmického závěru. Alinde Quintet ve Foersterově skladbě doslova kraloval.
Pro druhou část večera byla připravena premiéra Biblických písní Antonína Dvořáka v úpravě pro dechové kvinteto a baryton, na kterou velká část publika jistě čekala, aby se setkala s hvězdou operního nebe Adamem Plachetkou. Pěvec dostál své pověsti a zpíval Dvořákovy zhudebněné žalmy ze Starého zákona svým plným, bohatýrským a emocemi prodchnutým sametovým hlasem, který se dokázal ztišit do sotva slyšitelné pokory s naprostou odevzdaností. Alinde Quintet provázel zpěv ve výtečné úpravě Kryštofa Kosky a vzájemná radost ze společného provedení krásných písní naplnila divadelní sál slavnostní atmosférou. Hospodin jest můj pastýř, Bože! Bože! Píseň novou, Při řekách babylonských či závěrečná Zpívejte Hospodinu píseň novou, abychom uvedli alespoň nejznámější z Biblických písní, vzbudily u posluchačů velký obdiv pro pečlivě odstiňované výrazové detaily v Plachetkově oddaném zpěvu a stejně působivém doprovodu kvinteta. Dechové nástroje se spojily se zpěvem v překrásné, dojemné a barevné hudební dílo, které bylo odměněno nekonečným potleskem.
Foto: Lípa Musica / Lukáš Marhoul
Příspěvky od Marta Tužilová
- Důstojný hold Janáčkovi. Zápisník zmizelého zněl v Rudolfinu
- Benefiční koncert Institutu Bohuslava Martinů nabídl světovou premiéru neznámé skladby Martinů
- Vilém Veverka oslavil dvacet let na scéně
- Jan Talich: Mé aktivity se vzájemně doplňují
- Mozartovi svůdníci v Litni na nové scéně zámeckého areálu
Více z této rubriky
- Peter Breiner stál znovu po třech letech za dirigentským pultem Slovenské filharmonie
- Poklad zvaný Pražský filharmonický sbor
- Úchvatný, pohádkově pohádkový Mahler nezapřel svou mahlerovskou identitu
- Dlouho doznívající Hard Blues v Alterně
- Dny soudobé hudby nabídly pestrou paletu zážitků
- Důstojný hold Janáčkovi. Zápisník zmizelého zněl v Rudolfinu
- Premiéry Moravia Brass Bandu a Radek Baborák bez hranic
- Hold houslistovi Jiřímu Novákovi k jeho centenariu
- Jednou Kalabis, třikrát Martinů. Koncert laureátů soutěže Nadace Bohuslava Martinů
- Rozhlasoví symfonikové a jejich skvělý Elgar