Operette Gala. Slavné operetní árie a dueta v podání Kateřiny Kněžíkové a Adama Plachetky
„Album přichází na náš trh právě včas.“
„CD Operette gala Kateřiny Kněžíkové a Adama Plachetky je vzácně dramaturgicky vyrovnané.“
„Melodie z vídeňských operet se na CD velice dobře poslouchají.“

Před sedmi lety nahrála Kateřina Kněžíková se svým manželem Adamem Plachetkou CD s názvem Každý jen tu svou, sestavené z české operní tvorby. Přestože oba tito významní představitelé naší mladší střední pěvecké generace vydali řadu samostatných nahrávek – Kateřina Kněžíková např. francouzské písně pod názvem Phidylé, Adam Plachetka árie z Händelových oratorních árií –, zřejmě nazrál čas na další společné album. Volba padla na vídeňskou operetu a její líbivé, nikoliv ovšem interpretačně lehké melodie. Spolehlivě pěvce doprovází Symfonický orchestr Českého rozhlasu pod taktovkou Roberta Jindry.
Myslím, že album (celé zpívané v němčině) přichází na náš trh právě včas, protože všechny starší nahrávky operetní hudby Supraphonu jsou až na jednu výjimku (CD Pavly Břínkové a Jana Ježka Láska v operetě z roku 1997) dávno beznadějně rozebrané. A přestože opereta z našich divadel nesmyslně mizí (tomu jsme se ostatně věnovali v našem malém seriálu) – jeho jednotlivé díly čtěte ZDE, ZDE, ZDE a ZDE – slavné operetní melodie zůstávají v repertoáru významných operních pěvců a zaznívají alespoň na rozhlasových vlnách nebo na koncertech (případně při domácím poslechu). Operetní hudbu u nás často nazpívali pěvci, kteří se jí soustavně věnovali, ale i pěvci operní. Pokud mám správné informace, Kateřina Kněžíková a Adam Plachetka dosud žádnou operetní roli na jevišti neztvárnili. Tak se řadí k těm operním pěvcům, kteří operetu alespoň nahráli (z cizích pěvců najdeme mnoho operetních nahrávek např. u Lucie Popp, Elisabeth Schwarzkopf, Joan Sutherland, Anneliese Rothenberger, Fritze Wunderlicha, Martina Ritzmanna, Hermanna Preye aj.). Ostatně v Německu se v malých i středních divadlech opereta (ale i muzikál) pravidelně uvádí. Není to tak dávno, co i Bavorská státní opera v Mnichově vedle Straussova Netopýra uvedla i Lehárovu Giudittu. Její světová premiéra se konala ve vídeňské Státní opeře 20. ledna 1934 za skladatelova řízení a v hlavních rolích vystoupili v té době vyhledávaní operní pěvci – naše Jarmila Novotná a Richard Tauber.

CD Operette gala Kateřiny Kněžíkové a Adama Plachetky je vzácně dramaturgicky vyrovnané, nejsou to jen nejznámější operetní hity, árie i dueta byly důsledně vybrány z tvorby vídeňských operetních mistrů (jistě, ve Vídni bylo těžiště operetní hudby, ale známé jsou i operety francouzské, anglické, německé, české, ruské i maďarské). Zastoupené jsou tzv. epochy zlatá i stříbrná, nejstarší nahranou skladbou je píseň ze scénické hudby (nikoli operety) ke hře Der Verschwender (Marnotratník) Ferdinanda Raimunda z roku 1834, ke které napsal hudbu Conradin Kreutzer (proslavený operou Nocleh v Granadě). Píseň Hobellied z této hry byla kdysi velice populární. A nejmladší skladbou je Lehárova Giuditta z roku 1934 – na CD jsou tedy skladby, vzniklé v rozmezí sta let. Vedle nejznámějších operetních hitů z Lehárovy Veselé vdovy, Giuditty a Země úsměvů je zastoupen i jeho vrstevník a konkurent Emmerich Kálmán se svou Hraběnkou Maricou a Čardášovou princeznou, ze starší tvorby nechybí Straussův Netopýr, Noc v Benátkách a Vídeňská krev (sestavená ze skladatelových melodií Adolfem Müllerem mladším). Millöckerova opereta Gasparone dnes patří spíš k těm neznámým, stejně jako je raritní píseň z operety Edmunda Eyslera Bruder Straubinger (u nás překládané jako Krajánek Straubinger) a již zmíněná píseň ze hry Marnotratník Raimunda a Kreutzera. Bezesporu je jistě velkou dramaturgickou zásluhou tuto hudbu oživit.

Melodie z vídeňských operet se na albu velice dobře poslouchají, jedná se většinou o všeobecně známé melodie, navíc ve velice kvalitní interpretaci. Kateřina Kněžíková to měla s výběrem skladeb určitě jednodušší, protože sopránové árie najdeme v každé operetě. Velice dobře si vede např. v obávaném čardáši Rosalindy ze Straussova Netopýra (běžný škrt chvályhodně otevřela) nebo ve vstupní árii Sylvy z Kálmánovy operety Čardášová princezna. Barytonista Adam Plachetka měl výběr těžší, protože hlavní mužské role v operetách psali skladatelé většinou pro tenoristy. Adam Plachetka ovšem s vyšší polohou nemá problémy a všechno uzpívá, možná někdy za cenu většího vibrata ve vyšší poloze, které se snad nejvíc projevilo ve valčíku z operety Noc v Benátkách. Zato velice skvostně nazpíval Hobellied, navíc ve vídeňském nářečí. Přesto se vkrádá otázka, proč na CD nezařadil třeba píseň Kolomana Župana nebo verbířskou píseň hraběte Homonaye z Cikánského barona (sbor se dá vynechat, vynechal se nakonec i ve vstupní písni Lízy ze Země úsměvů) nebo árii Ollendorfa z Millöckerova Žebravého studenta či píseň ze třetího jednání Kálmánovy operety Cikánský primáš Mein alter Stradivari.
Nové CD z vídeňské operetní hudby v podání Kateřiny Kněžíkové a Adama Plachetky si jistě najde své posluchače, neboť operetních milovníků je stále dost a zmíněné CD vyplní mezeru tohoto žánru na našem trhu, a navíc se určitě vyplatí je mít ve své diskotéce.

CD Kateřina Kněžíková, Adam Plachetka Operette gala
Symfonický orchestr Českého rozhlasu, Robert Jindra
Rok vydání 2025
Rok nahrávky: 2024
Stopáž: 00:59:39
Vydavatel: Radioservis
Katalogové číslo CR1251-2
Foto/zdroj: ilustrační - archiv KlasikyPlus.cz, archiv umělců, Facebook Rádiotéky, Martin Salajka
Příspěvky od Zbyněk Brabec
- Milovník opery plesá. Operní rarity uvedeny ve Frankfurtu nad Mohanem
- Skvělá péče o Richarda Strausse v Berlíně
- Operní recitál Julie Roset a Anthonyho Leóna jako další triumf agentury Nachtigall Artists
- Totální divadlo. Láska ke třem pomerančům v Semperově opeře
- Proč bychom se netěšili… když máme komplet Smetanových oper
Více z této rubriky
- Andělé a démoni Andrewa von Oeyen
- Dvojalbum s písněmi skladatelky Slávy Vorlové je objevnou sondou do minulosti
- Proč bychom se netěšili… když máme komplet Smetanových oper
- Nuže, milý chasníku! Tucet Smetanových melodií v podání Pavla Černocha
- Nová česká komorní hudba. Výzva SoundCzechu umožnila vznik dvacítky nahrávek
- Osm a půl opery na sedmnácti discích
Kompletní Smetana z různých zdrojů - Smetanovské album Petra Popelky
- Brouček a Osud aneb Janáček mezi Jenůfou a velkým stářím
- Vodička s Marečkem, koncertní mistr s ředitelem
- Pucciniovské hity i rarity na nahrávkách roku 2024