KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Rodinné muzicírování. Lucie Kaňková ve Ctěnicích english

„Připomíná to mimopražské Kruhy přátel hudby. Lokální podmínky, ale v nich ti nejlepší umělci.“

„Sólistka našla inspiraci a odvahu k opravdu uvolněnému zahrání vtipné scénky.“

„Stovka posluchačů, kteří z bližšího i vzdálenějšího okolí dorazili, není na podobný rozměr hudební události vůbec málo.“

Dcera s otcem a strýc. Na pódiu se poprvé v podobném triu sešla sopranistka Lucie Kaňková s violoncellistou Michalem a houslistou Liborem Kaňkovými. Zněly árie a písně. Jak jinak, úpravy. Zámek Ctěnice na okraji Prahy hostil ve středu pohodové, vkusné a radostné muzicírování tří profesionálů.

Ctěnice patří do Městské části Praha-Vinoř. K hranicím, myslí se hlavního města, je to pouhý kousek. Zámek, ležící z hlediska metropole už na začátku Polabí a spojený mimo jiné s jezdeckým sportem, má příjemnou venkovskou atmosféru, ale vyzařuje i něco, co láká k ryze uměleckým aktivitám. Radnice, konkrétně místostarosta Robert Rytina, známý operní znalec, stojí proto dokonce za ambiciózním Ctěnickým hudebním festivalem. Podílejí se na něm i okolní městské části a obce a místní lidé, které zajímá klasická hudba, přijímají koncerty s potěšením. Připomíná to mimopražské Kruhy přátel hudby. Lokální podmínky, ale v nich ti nejlepší umělci.

Lucie Kaňková, vítězka Dvořákovy pěvecké soutěže v Karlových Varech z roku 2016 a čerstvá vítězka mezinárodní operní pěvecké soutěže Nomea Competition, sbírá už zkušenosti i ohlas v českých divadlech. V paměti je její nedávná účast na ostravské premiéře Smetanovy Hubičky, její hlas tam získala dívka Barče. V repertoáru má také Traviatu, Kouzelnou flétnu, Čarostřelce a řadu dalších a dalších děl. Ve Ctěnicích zazpívala osm čísel v rozpětí od Bachovy Kávové kantáty, Händelova RinaldaVivaldiho moteta „Ve spravedlivé zuřivosti a hněvu“ přes Purcella, MozartaCaldaru po scénku z Pergolesiho opery Služka paní. Právě ta byla pomyslným středobodem koncertu. Nejen jako značně velký a komplexní pěvecký výstup, ale také jako výstup komický. Sólistka našla inspiraci a odvahu k opravdu uvolněnému zahrání vtipné scénky. Zdatným pomocníkem jí byl zmíněný Robert Rytina, sedící na židli a s trochu udiveným a trochu trpitelským výrazem snášející její rozmary. Proslýchá se, že původcem tohoto čísla byl on, ale kdo ví, jak to bylo doopravdy… Intermezzo působilo jako zaimprovizované. Jako když si v cirkuse klaun vytáhne někoho z publika.

Lucie Kaňková obdařila barokní a klasicistní árie křišťálovým témbrem, pohyblivou technikou a pozitivní energií, která z ní téměř tryská. Občas byly některé tóny ostřejší nebo užší, ale jde o pěvkyni, která ještě zraje, a tak snad není ještě třeba klást definitivní měřítka. Talentu a přirozené muzikality má víc než dost a je radost ji poslouchat. Otec věrně odpracoval večer tisícovkami not v basové lince, strýc Libor přidával ostatní chybějící hlasy. Doprovod violoncella a houslí je minimalistický a minimální možný, ale uspokojivý. Když se k tomu přidají instrumentální vstupy, je z toho program, který se při podobných příležitostech dá úspěšně opakovat.

Ctěnický festival čítá letos tři koncerty. Den před Kaňkovými se uskutečnil program, ve kterém se sešli Kateřina Kněžíková, Kateřina EnglichováVilém Veverka. Připravili výběr z Janáčkovy moravské lidové poezie v písních, Kvěchovu transkripci Náhrobku Couperinova od Maurice Ravela, a to pro hoboj a harfu, Smetanovu VltavuTrnečkově harfové úpravě, hudbu Josefa Vejvody a vokální hudbu Leoše JanáčkaAntonína Dvořáka. Ani tento koncert se neodehrál na nádvoří zámečku, jako open air, jak bylo plánováno, ale vhledem k mimořádnému zájmu publika uvnitř v Kočárovně. Také Kaňkovi skončili ve středu v tomto sále, ale kvůli nejistému počasí. Stovka posluchačů, kteří z bližšího i vzdálenějšího okolí dorazili, není na podobný rozměr hudební události vůbec málo.

Na dnešní večer je ve Ctěnicích připraven závěrečný koncert. Barytonista Jiří Rajniš se sopranistkou Terezou Dlouhou a se čtveřicí instrumentalistů ohlásili sestavu slavných neapolských písní. Do třetice všeho dobrého po příjemně odlehčených programech ještě něco odlehčenějšího.

Foto: Pavel Hykl, Jana Česáková Hyklová, Petr Veber

Petr Veber

Novinář, hudební kritik

Nepochází z uměleckého prostředí, ale k hudbě má jako posluchač i jako neprofesionální klavírista a varhaník blízko od dětství. Po gymnáziu vystudoval hudební vědu na Karlově univerzitě. Od poloviny 80. let působí jako novinář, hudební a operní kritik a autor textů o hudbě a hudebnících. Přes dvacet let byl zpravodajem ČTK zaměřeným na hudbu, kulturu a církve, od roku 2007 pak deset let v Českém rozhlase vedl hudební redakci stanice Vltava, pro kterou nadále pracuje jako publicista. Současně je jedním z dlouholetých průvodců vysíláním Českého rozhlasu D-dur, digitální stanice klasické hudby. Od 80. let vedle zaměstnání nepřetržitě přispíval do odborných českých hudebních měsíčníků i do deníků a dalších časopisů. Připravoval rozhovory a psal hudební reflexe například do Lidových a Hospodářských novin a do Týdeníku Rozhlas, publikoval na internetu. Píše texty k programům koncertů i obalům CD. Je autorem knihy Václav Snítil a jeho půlstoletí české hudby. Klasickou hudbu považuje za nenahraditelnou součást lidského života a snaží se o tom nenásilně přesvědčovat ostatní. Za hudbou cestuje stejně nadšeně, jako rád chodí po horách a fotografuje. Vážnou hudbu všech období, forem a žánrů ještě stále vyhledává, s potěšením poslouchá a dál poznává. V červnu 2018 se proto stal spoluzakladatelem a spolumajitelem hudebního portálu KlasikaPlus.cz...



Příspěvky od Petr Veber



Více z této rubriky