Kahánek a Hrůša s Dvořákem v Bayreuthu a Bamberku
I v měsíci říjnu zůstává Jakub Hrůša, čerstvý držitel dvou cen Gramophone, u Bamberských symfoniků, se kterými připraví trojici programů. Jako červená nit se jimi opět prolne česká hudba a k tomu se přidá i dvojice českých hostů. Jako první k Bamberským symfonikům a jejich šéfdirigentovi Hrůšovi zavítá klavírista Ivo Kahánek. Společně se vydají na koncert do Bayreuthu, ale nic dlužni nezůstanou ani domácímu publiku. V závěru měsíce Hrůša s Bamberskými vyrazí na turné, jehož zastávkou bude i festival Janáček Brno.

Ve dnech 6. a 7. října čeká Bamberské symfoniky dvojice koncertů, nejprve se představí v Markraběcím operním domě v Bayreuthu a o den později i v bamberské Konzerthalle. Společně se svým šéfdirigentem Jakubem Hrůšou nastudují dvojici českých děl, předehru ke Smetanově opeře Dvě vdovy a Dvořákův Klavírní koncert g moll, druhou polovinu obou večerů vyplní Beethovenova Čtvrtá symfonie. V roli sólisty se k Bamberským symfonikům připojí přední český klavírista Ivo Kahánek.
Kahánek s Hrůšou a Bamberskými symfoniky nebudou spolupracovat poprvé, již dříve úspěšně provedli a nahráli Inkantaci Bohuslava Martinů a i Dvořákův Klavírní koncert, za což získali BBC Music Magazine Award či Cenu Anděl. Živé provedení tehdy zhatila pandemie, Dvořáka tedy zahrají koncertně poprvé. „Každé vystoupení s Bamberskými symfoniky je pro mne velmi emocionální. Jednak pro jejich umělecké kvality a skutečně specificky krásný zvuk, jednak moc rád hraju s blízkými přáteli, jako je Jakub, a pak také vzpomínky na nahrávání našeho společného CD mi tanou na mysli i dnes velmi intenzivně,“ doplňuje Ivo Kahánek. Klavírní koncert uvedou v nové edici nakladatelství Bärenreiter, která se vrací k původní podobě díla podle Dvořákova zápisu, kterou preferoval například slavný pianista Sviatoslav Richter. „Je tam spousta tzv. ‚věcí přes ruku‘, tedy prvků, které se pianistům hrají velmi nepříjemně. I když nepodezřívám Dvořáka z naschválu, spíše z absolutní snahy vyhovět své představě a také z určité nezkušenosti v psaní koncertantního klavírního partu. Klavír je rovnocenným partnerem orchestru a musí postupovat ve vzájemném dialogu a vnímání. Koncert je rozměrově poměrně velký a instrumentací symfonický, ale místy zní velice intimně, klavírní part není klasickou virtuózní exhibicí na efekt,“ upřesnil Kahánek k vybrané edici.

Následující dvojice koncertů bude v Bamberku opět patřit klavíru. Ve dnech 12. a 13. října Jakub Hrůša s tamními symfoniky uvede program postavený na Josefu Sukovi, Leoši Janáčkovi a Sergeji Rachmaninovovi. Českým hostem bude Český filharmonický sbor Brno, který do Bamberku přijede ze Stuttgartu a ujme se sborového partu v Sukově symfonické básni Zrání. Z Janáčka Hrůša pro druhý říjnový program vybral rapsodii pro orchestr Taras Bulba. S ní orchestr vyrazí v závěru měsíce na evropské turné se zastávkami v Rakousku, Slovinsku, Chorvatsku a konečně na festivalu Janáček Brno začátkem listopadu. Klavírní část druhého říjnového programu bude vystavěna na Rachmaninovově Rapsodii na Paganiniho téma, v jejímž sólovém partu v Bamberku vystoupí renomovaný uzbecký pianista Behzod Abduraimov, českému publiku známý ze společných vystoupení s Českou filharmonií.

V závěru října se Bamberští s Hrůšou vypraví na avizované evropské turné a do třetice společně s klavíristou. Tím v případě turné bude Daniil Trifonov, který aktuálně vystoupil na zahájení sezóny České filharmonie v Praze, a to i na sólovém recitálu. S programem kombinujícím dříve nazkoušené skladby, Beethovenovu Čtvrtou symfonii, Rachmaninovovu Rapsodii na Paganiniho téma s Janáčkovým Tarasem Bulbou, umělci zavítají 21. a 22. října do Stefaniensaalu ve Štýrském Hradci, o dva dny později vystoupí ve vídeňském Konzerthausu a 25. a 26. října v Lublani a Záhřebu. V sobotu 2. listopadu se Bamberští vrátí domů do Bamberku, aby s Hrůšou a Trifonovem nabídli pro srovnání opět Klavírní koncert Antonína Dvořáka a Beethovenovu Čtvrtou symfonii. Další zastávkou pak již bude zmíněný festival Janáček Brno, kde se na scéně Janáčkova divadla společně vrátí vedle Dvořáka k Sukovi a Janáčkovi, a to v neděli 3. listopadu. Turné zakončí o den později v lineckém Brucknerhausu, kde zazní již ‚jen‘ Dvořák s Beethovenem.

Foto: Matouš Vlčinský, Petra Hajská, archiv Klasiky+
Příspěvky redakce
- Smrtelní hrdinové, nesmrtelní klasici aneb Májové dny s královéhradeckou filharmonií
- Petr Popelka představí Mou vlast v Kodani
- Polibek víly otevře květnové dění ve Slovenské filharmonii
- Třicátá Heranova violoncellová soutěž hlásí rekordní účast
- Pohádkový první máj na Zámku Žďár nad Sázavou
Více z této rubriky
- Smrtelní hrdinové, nesmrtelní klasici aneb Májové dny s královéhradeckou filharmonií
- ČRo D-dur: Stanice slaví 20. výročí zahájení vysílání
- Petr Popelka představí Mou vlast v Kodani
- Polibek víly otevře květnové dění ve Slovenské filharmonii
- Třicátá Heranova violoncellová soutěž hlásí rekordní účast
- Pohádkový první máj na Zámku Žďár nad Sázavou
- Laureáti Broumovské klávesy předznamenají jubilejní festival Za poklady Broumovska
- Úvod května na Hudebním festivalu Antonína Dvořáka
- Ale je hudba… Křest knihy Marka Kopelenta ve Winternitzově vile
- Sukův Epilog a Šeherezáda Rimského-Korsakova. Hrůša opět stane v Rudolfinu