Liteňský Festival Jarmily Novotné zahájil Galakoncertem hornistů
„Andante Richarda Strausse provedl výtečně Kryštof Koska, sólohornista Orchestru Národního divadla.“
„Uvedením druhé věty Koncertu č. 1 Richarda Strausse Kateřina Javůrková okouzlila nádherou svého vytříbeného tónu.“
„Vrcholem večera bylo provedení druhé věty Rachmaninova Klavírního koncertu v úpravě pro klavír a osm horem pod taktovkou Ondřeje Vrabce.“

Letošní již 14. ročník Festivalu Jarmily Novotné v Litni uvedl v sobotu 12. dubna vpravdě jarní Galakoncert hornistů České filharmonie. Koncert byl součástí Jarní akademie hornistů České filharmonie, jež nabídla nejprve v sobotu odpoledne před vystoupením otevřený workshop Klíčová úskalí při hře na lesní roh s renomovaným hornistou Ondřejem Vrabcem. Po večerním koncertu pokračovala akademie v neděli druhým otevřeným workshopem pod vedením známého mistra lesního rohu Radka Baboráka a dvoudenní setkání uzavřelo v neděli odpoledne vystoupení souboru hornistů řízené Jindřichem Petrášem.
V areálu Zámku Liteň Festival Jarmily Novotné připomíná památku této proslulé pěvkyně a velké vlastenky a každoročně zve na místa, která Jarmila Novotná milovala a pobývala zde s manželem Jiřím Daubkem až do odchodu celé rodiny před nacistickou okupací. V newyorské Metropolitní opeře poté patřila česká sopranistka k nejzářivějším osobnostem světové operní scény do konce 50. let minulého století.
Hudba v areálu liteňského zámku zaznívá především v sále Čechovna a sobotní Galakoncert patřil hornistům převážně z České filharmonie, starším i mladším. Vystoupení okteta hornistů ve složení Jan Vobořil, Kateřina Javůrková, Mikuláš Koska, Jindřich Kolář, Kryštof Koska, Petra Čermáková, Zdeněk Vašina a Jan Vobořil mladší uváděl průvodním slovem Jindřich Kolář. Jeho důvtipný a fundovaný projev sympaticky doplňoval repertoár složený z originálních i upravených oblíbených skladeb 18. až 20. století.

Ohňostroj Georga Friedricha Händela zahajoval i zakončil celý koncert ve vybraných částech, pod vedením Ondřeje Vrabce zahrálo hornové okteto slavnostní barokní fanfáry s vyváženou dynamikou a pestrými trylky vždy radostně, precizně a ve výtečné souhře. Prolínání sólových vstupů a doprovodu zaujalo krásnými tóny, které působivě ladily se zámeckým prostorem Čechovny a otevřenými dveřmi se linuly do přilehlého parku.

Andante Richarda Strausse poté provedl procítěně Kryštof Koska, sólohornista Orchestru Národního divadla, který s komorním Alinde Quintetem získal vloni první cenu soutěže ARD v Mnichově. S jemným doprovodem klavíru Kamily Kolářové zněl nástroj Kryštofa Kosky ušlechtilým zadumaným tónem, který nepostrádal vnitřní krásu a napětí ve vzedmutém středu skladby. Z Mozartova Koncertu pro lesní roh a orchestr Es dur č. 2 uvedl Jan Vobořil ml. první větu a orchestrální part v klavíru Jany Goliášové dal od prvního tónu najevo, že spolupráce s dechovými nástroji je doménou pianistky. Proděkanka brněnské JAMU se pedagogicky věnuje doprovodu dechových nástrojů a pravidelně spolupracuje např. s Letními kurzy hornistů v Broumově. Mozartův koncert dodal mladistvému projevu Jana Vobořila patřičnou jiskru, modulovaný tón lesního rohu měl v klavíru báječnou inspirativní oporu v melodických i náročných sekvencích rokokového díla.

Následovalo duo obou pánů Vobořilů, otce i syna, s uvedením první věty ze Suity pro dva lesní rohy F dur Georga Philippa Telemanna. Jan Vobořil st. je sólohornistou České filharmonie a jeho cenné zkušenosti z domácích i zahraničních pódií daly Telemannově hudbě slavnostní rámec ve velmi pěkné souhře vynikajícího otce a nadaného syna. Rozezpívané horny podtržené svižnými melodickými běhy klavíru nadchly precizní technikou a barokní vznešeností. Německý hornista 19. století Carl Heinrich Hübner působil celý život v Královském dvorním orchestru v Drážďanech, kde za své mistrovství získal titul „komorní virtuos“. Také jeho skladba, Koncertní kus pro čtyři lesní rohy, z níž zazněla první věta v podání otce a syna Vobořilů spolu s rodinným duem Kolářových, byla dílem hezky melodickým s využitím všech možností hry lesních rohů. Generačně propojené kvarteto hornistů spolu s klavírem Jany Goliášové uvedlo Hübnerovu skladbu se slavnostním leskem, procítěnými zpěvnými pasážemi a potěšilo náročným tečkovaným rytmem v energickém závěru.
Vynikající Kateřina Javůrková patří dnes k nejlepším hornistkám nejen České filharmonie, má na svém kontě jak vítězství v soutěži Pražského jara, tak i cenu ze zmíněné prestižní soutěže ARD. Své dlouholeté zkušenosti z působení v PKF – Prague Philharmonia, České filharmonii a tělese Belfiato Quintet představila v Koncertu č. 1 Es dur Richarda Strausse. Provedením druhé věty tohoto díla Kateřina Javůrková okouzlila nádherou svého vytříbeného tónu, působivou souhrou se suverénním doprovodem Jany Goliášové, výraz byl virtuozitou i emočně strhující; sametový a lesklý melodický tón horny s jemnými trylky stoupal do výšek až ke svítivým fanfárám s neskutečnou průzračností.

Vrcholem večera se stalo provedení druhé věty klavírního koncertu Sergeje Rachmaninova v úpravě pro osm horen a klavír pod taktovkou Ondřeje Vrabce, klavírního partu se ujala Kamila Kolářová. Známá, nádherná melodie v nezvyklém obsazení získala nové barevné vyznění a velmi pěkné klavírní sólo pianistky, která se v Hübnerově skladbě představila také jako hornistka, příjemně překvapilo celý sál. Orchestrální part zvládlo okteto hornistů jedinečně a vytvořilo spolu s jiskrným klavírem zajímavou novou strukturu v Rachmaninově oblíbené skladbě. Poslední skladbou večera byla další část Händelova Ohňostroje, který hornám opravdu sluší a radost ze hry se s mimořádnou empatií přenášela k nadšeným posluchačům.

Foto/zdroj: Adam Jirků, Facebook festivalu
Příspěvky od Marta Tužilová
- Mistrovský Zápisník zmizelého s Petrem Nekorancem
- Koncert díků s vynikajícími Štěpánem Rakem a Emilem Rovnerem
- Vilém Veverka: Autorská hudba pro hoboj je pro mě v kontextu interpretace určující
- Svátky hudby v Praze vstoupily do nového roku s taneční elegancí
- Koncert k nedožitým 98. narozeninám Zuzany Růžičkové ve znamení pestrosti a mládí
Více z této rubriky
- Bach a Dvořák zazářili ve violoncellovém klání Pražského jara
- Rytíři talentů a krásných umění zahájili své tažení v Karlíně
- Bez první ceny, přesto obdivuhodné. Hobojové finále soutěže Pražského jara
- Bostonští symfonici a jejich D-S-C-H
- Akordeon měl svůj den
- Bach mezi světlem a tmou na festivalu v Bayreuthu
- Filharmonici a Byčkov na cestě s Mou vlastí
- Bendovy melodramy zaujaly na festivalu Musica Bayreuth
- České filharmonické kvarteto rozeznělo kostel v Třebsku
- Koncert, který zůstane v paměti