KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Martina Bačová: S pokorou vůči autorovi… english

„Lehké to není, ale když se to podaří, je to mimořádné.“

„Jsem větší fanoušek baletu než opery.“

„Nastupuji nově na Konzervatoř Teplice jako pedagog hlavního oboru.“

Houslistka Martina Bačová se v letošním programu Smetanovy Litomyšle objevuje dnes a v neděli s hobojistou Vilémem Veverkou a se souborem Baborák Ensemble. Nucená pauza, kterou i jí přineslo letošní jaro, ji prý přestala bavit po dvou týdnech… Byla pak vděčná za každý streamovaný koncert. A je vděčná za festival v Litomyšli i za možnost jet pak opět na Letní akademii ve švýcarském Bielu.

Od Bedřicha Smetany toho houslisté, jak známo, moc nemají, ale přesto: Hrajete ho?

Ano, hraji a velmi ráda. Jeho dvě dueta pro housle a klavír Z domoviny patří do repertoáru každého českého houslisty.

A posloucháte ho? Pokud ovšem vůbec máte čas a chuť nějak výrazněji poslouchat v klidu hudbu…

Tradičně téměř každý rok na zahajovacím koncertu Pražského jara. Pak také jeho stěžejní komorní díla patří k mým oblíbeným. Bohužel (pro mě) jsem ale větší fanoušek baletu než opery.

Jak vnímáte památkové a kulturní město Litomyšl?

Od dětství je pro mě Litomyšl spojena s létem, hudbou, sváteční a festivalovou atmosférou. Když se řekne Litomyšl, okamžitě se mi vybaví festival a hned pak krásy města. Neumím to oddělit a asi bych ani nechtěla a každý rok se tam ohromně těším.

Chybělo Vám letos na jaře hodně veřejné vystupování a kontakt s kolegy a lidmi vůbec?

Velmi. Z počátku jsem to vnímala jako nutnost a taky příležitost lehce zbrzdit. Nicméně po necelých dvou týdnech mně ta nucená pauza bohatě stačila. A to byl teprve konec března… Každé jedno streamované vystoupení byla malá náplast. Díky za ně. Pro mě osobně to byla mimořádně poučná doba.

Je to už za námi…?

Ani vzdáleně se to neodvažuji zhodnotit…

Cítíte se být výrazně sólovým typem, nebo se raději zapojujete do muzicírování v komorní hudbě?

Podle repertoáru… Při sólu jsem svobodnější, komořinu si zase užívám jinak a sdílím ji s kolegy. Je to zdravá balance.

Baborák Ensemble je hodně variabilní soubor. Dostáváte se někdy opravdu až k té nejmenší podobě – horna a kvarteto?

Ano, dokonce často.

Pokud není a nemá být cílem hraní jen virtuozita, co pak ale je tím „cílem“?

Sdělení. S pokorou vůči autorovi. Lehké to není, ale když se to podaří, je to mimořádné. Napadá mě příklad: Isabelle Faust – Pražské jaro 2019 – Johann Sebastian Bach a jeho Sonáty a partity pro sólové housle. Dechberoucí.

Hovoříváte při koncertech?

Raději se snažím o to hudební sdělení a sdílení…

Na čem teď dlouhodobě pracujete?

Ještě více se za poslední rok věnuji učení, začátkem září také nastupuji nově na Konzervatoř Teplice jako pedagog hlavního oboru.

A co po Smetanově Litomyšli…?

Hned po závěrečném koncertu odjíždím do Švýcarska. Letní akademie Biel/Bien jako jediná instituce ve Švýcarsku spouští v upraveném režimu i letošní ročník. Těší mě, že po devíti letech nepřerušíme naši spolupráci a že organizátoři našli způsob, jak to i letos realizovat.

Foto: archiv festivalu, Lucie Čermák, Jan Šmok, Werner Ullmann

Petr Veber

Novinář, hudební kritik

Nepochází z uměleckého prostředí, ale k hudbě má jako posluchač i jako neprofesionální klavírista a varhaník blízko od dětství. Po gymnáziu vystudoval hudební vědu na Karlově univerzitě. Od poloviny 80. let působí jako novinář, hudební a operní kritik a autor textů o hudbě a hudebnících. Přes dvacet let byl zpravodajem ČTK zaměřeným na hudbu, kulturu a církve, od roku 2007 pak deset let v Českém rozhlase vedl hudební redakci stanice Vltava, pro kterou nadále pracuje jako publicista. Současně je jedním z dlouholetých průvodců vysíláním Českého rozhlasu D-dur, digitální stanice klasické hudby. Od 80. let vedle zaměstnání nepřetržitě přispíval do odborných českých hudebních měsíčníků i do deníků a dalších časopisů. Připravoval rozhovory a psal hudební reflexe například do Lidových a Hospodářských novin a do Týdeníku Rozhlas, publikoval na internetu. Píše texty k programům koncertů i obalům CD. Je autorem knihy Václav Snítil a jeho půlstoletí české hudby. Klasickou hudbu považuje za nenahraditelnou součást lidského života a snaží se o tom nenásilně přesvědčovat ostatní. Za hudbou cestuje stejně nadšeně, jako rád chodí po horách a fotografuje. Vážnou hudbu všech období, forem a žánrů ještě stále vyhledává, s potěšením poslouchá a dál poznává. V červnu 2018 se proto stal spoluzakladatelem a spolumajitelem hudebního portálu KlasikaPlus.cz...



Příspěvky od Petr Veber



Více z této rubriky