KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Afflatus Quintet přivítal advent  english

„Hned na začátku budiž poznamenáno, že příštího roku to bude dvacet let, kdy dechové kvinteto Afflatus vystupuje na domácích pódiích.“

„Do adventního času vstoupila také kuriózní kompozice Adagio a Allegro Ludwiga van Beethovena, WoO 33.“

„Parádními kreacemi provázel skladbu flétnista Roman Novotný, který střídal flétnu s pikolou.“

Koncert Českého spolku pro komorní hudbu věnovaný adventu měl v Sukově síni Rudolfina dvojí vydání. Afflatus Quintet hrál svůj program první adventní neděli 1. prosince od patnácti hodin a poté i od půl šesté. Po dvakrát se stejným programem, který tvořily díla Mozarta, Haydna, Bacha, Beethovena a Farkase. 

Adventní koncert renomovaného komorního souboru Afflatus Quintet byl sestaven ze skladeb komponovaných pro různé instrumentální sestavy a všechny skladby byly tedy pro dechový kvintet aranžované. Hned na začátku budiž poznamenáno, že příštího roku to bude dvacet let, kdy dechové kvinteto Afflatus vystupuje na domácích pódiích. V zahraničí začalo o rok později.

První skladbu, orchestrální hudbu k opeře Kouzelná flétna Wolfganga Amadea Mozarta, upravil Bill Holcombe. Dvoudílnou kompozici otevřela intráda se lvím podílem hlasu lesního rohu, který ovšem v následujících taktech nasadil tón v chlácholivém pianu do vyladěné harmonie souboru. Stejně dynamicky vyváženě si Radek Baborák vedl v průběhu následující kompozice, zvláště ve třetí a čtvrté větě, kterou bylo Divertimento B dur Josepha Haydna. To napsal autor, pokud to nebyl jeho žák Ignaz Pleyel, pro dva hoboje, tři fagoty, kontrafagot a dva lesní rohy. Pro přítomné kvinteto skladbu s Chorálem sv. Antonína ve druhé větě upravil Harold Perry, který je podepsán pod úpravami skladeb také Franze Schuberta, Richarda Strausse i Sergeje Prokofjeva a dalších.

Kvinteto si do svého programu vybralo tři skladby z tvorby Johanna Sebastiana Bacha. Po Haydnově Divertimentu jsme slyšeli úpravu árie Bist du bei mir, geh‘ ich mit Freuden zum Sterben, BWV 508, která si ve verzi pro zpěv a continuo zapsala jako č. 25 Anna Magdalena Bachová roku 1725 do své druhé hudební knížky. Původně je to Árie z opery Diomedes od Gottfrieda Heinricha Stölzela. Vedle Bacha je dalším autorem úpravy v konečné verzi pro dechové kvinteto Thomas Schneider. V árii, v českém překladu Pokud jsi se mnou, půjdu s radostí, nesl melodii hoboj Jany Brožkové i lesní roh.

Do adventního času vstoupila také kuriózní kompozice Adagio a Allegro Ludwiga van Beethovena, WoO 33. Vídeňský Mistr ji napsal pro flétnové hodiny, mechanický strojek, který hudbu vyluzuje prostřednictvím špendlíkového válečku. A nebyl sám, pro flétnové hodiny komponoval už Händel, Salieri, Haydn i Mozart. Skladby, která je uvedena v katalogu Beethovenových skladeb v oddělení bez opusových čísel (Werke ohne Opuszahl) jako položka 33, je o pěti částech. Odborníci mají za to, že tyto skladby, psané podle zákonitostí mechaniky, jsou věrným záznamem autorské interpretace. Zde to ovšem neplatí. Jednak dílko upravil Franz Vester a pak kvinteto Afflatus je živý organismus. A hudba zněla skutečně půvabně, samozřejmě vitálně, dynamicky provzdušněná s příjemnou zvukovou charakteristikou jednotlivých nástrojů.

Program kvinteta Afflatus poté obohatila barokní hudba z odkazu Jeana-Philippa Rameaua. Jeho Symfonie a tance byly hrány se zajímavou pestrostí rytmu a dynamiky. Parádními kreacemi provázel skladbu flétnista Roman Novotný, který střídal flétnu s pikolou. Vysoký, nepřeslechnutelný tón pikoly dal Rameauově hudbě švih a esprit. Druhou skladbou Johanna Sebastiana Bacha, kterou Afflatus zařadil do svého programu, byla árie Schafe könen sicher weiden z kantáty Was mir gehagt, ist nur die muntre Jagd, BWV 208 (Ovce se mohou bezpečně pást z kantáty Co mám rád, je právě živý lov). Z harmonie dechového kvinteta vystupoval opět hobojový part. A hned následoval třetí výběr z Bachovy hudby. Byly to dvě části z hudby pro orchestr Menuet a Badinerie ze Suity h moll, BWV 1067. V povznášejícím menuetu a brilantním finále měla báječné sólo flétna.

Roman Novotný pak pronesl přání krásného adventu se všemi příslušnými radostmi. Závěr programu patřil skladbě maďarského komponisty 20. století Ference Farkase s titulem Staré maďarské tance ze 17. století. S jasně charakterizovaným stylem zábavné hudby korespondovaly finesy lesního rohu, jemuž v humorném zdvihu patřil závěr suity. Koncert provázela vkusná pódiová režie a zejména moderace Radka Baboráka, který své moderování označil za „forbínu“. Vedle vtipného přiblížení programu došlo i na představení členů kvinteta Afflatus, kromě již zmíněných to dále byli klarinetista Vojtěch Nýdl a fagotista Ondřej Roskovec. Koncert souboru Afflatus Quintet byl vkusným hudebním úvodem adventu. 

…………….

Reflexe pojednala o druhém, podvečerním vystoupení.

Foto: ilustrační - archiv souboru, Jiří Kučera a Pražské jaro / Zdeněk Chrapek

Rafael Brom

Rafael Brom

Hudební publicista

Dlouholetý hudební redaktor stanice Český rozhlas Vltava, kde působil od počátku osmdesátých let přes třicet let. Byl od začátku i u vysílání stanice Český rozhlas D dur, kde dodnes přispívá k tvorbě programu. Dále publikoval v Týdeníku Rozhlas a v hudebních časopisech. Absolvoval hudební vědu na Karlově univerzitě v Praze s vidinou práce v oblasti organologie, rozhlasová praxe ale převážila nad badatelskými úmysly. Je mu blízká historie a stavba smyčcových hudebních nástrojů, vedle obligátního seznámení s hrou na klavír v rámci studií získal základy hry na violoncello a trubku. Otec hrával na pozoun a obeznámení s žesťovými nástroji mu vyneslo možnost strávit vojenskou službu jako hráč na lesní roh ve vojenském dechovém orchestru. Od poloviny devadesátých let se díky nabídkám mezinárodní rozhlasové výměny častěji setkával s hudbou vídeňské valčíkové rodiny Straussů, což vedlo roku 1999, jubilejním roce stého výročí úmrtí Johanna Strausse syna, k přímému kontaktu s vídeňskou straussovskou společností, archivem knihovny města Vídně a potomky rodiny. Léta připravoval rozhlasové pořady i články s touto tématikou. Deset let moderoval přímé přenosy Novoročních koncertů Vídeňských filharmoniků a moderoval i přenosy koncertů Rozhlasových symfoniků. Ze sportovních aktivit mu zůstala obliba sledování přenosů kolektivních sportů, tenisu a lehké atletiky. Příležitostně se vrací do přírody, má rád psy a obdivuje koně. Spolupráci s hudebním portálem KlasikaPlus.cz považuje za přirozené a přátelské pokračování své profese.



Příspěvky od Rafael Brom



Více z této rubriky