Pražský filharmonický sbor chystá protiválečné Válečné rekviem
„Koncert bude při ročním výročí ruské invaze na Ukrajinu zamýšlen jako symbolická bolestná připomínka zbytečného válečného konfliktu.“
„Spolupráce se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu zahrne Vokální symfonii Vladimíra Sommera pro listopadový festival Janáček Brno.“
„Osmaosmdesátou sezónu otevřel sbor s Českou filharmonií na festivalu Dvořákova Praha při trojím koncertním provedení Dvořákovy Rusalky.“
Pražský filharmonický sbor vedle účinkování s orchestry uspořádá v nadcházející sezoně v Praze také trojici vlastních koncertů. Na prosinec ohlásil Adventní koncert ve Státní opeře, na únor 2023 uvedení Brittenova Válečného requiem a v červnu open air koncert ve Valdštejnské zahradě sestavený z gospelů a spirituálů. Umělecká kontinuita je přitom zajištěna – hlavní sbormistr Lukáš Vasilek, který vede těleso už patnáct let, podepsal kontrakt na dalších pět let a pětiletou smlouvu má nyní i druhý sbormistr Lukáš Kozubík.
Koncert, na kterém 21. února 2023 zazní v Rudolfinu v podání Pražského filharmonického sboru, PKF–Prague Philharmonia, sólistů a dirigenta Lukáše Vasilka Válečné requiem Benjamina Brittena, chce připomenout roční výročí ruské invaze na Ukrajinu – je zamýšlen jako symbolická bolestná připomínka zbytečného válečného konfliktu na východě Evropy… Skladatel dostal objednávku na nové hudební dílo v souvislosti s chystaným vysvěcením nové anglikánské katedrály v Coventry, postavené na troskách kostela zničeného za války německými bombardéry. Zkomponoval monumentální duchovní fresku s katarzním vyzněním, jedno z největších děl hudby dvacátého století. Kompozice reagující na druhou světovou válku, ale využívající texty z té předchozí, by se mohla jmenovat „Protiválečné rekviem“. Vzhledem ke skladatelovu pacifismu není jen tryznou za oběti války, ale i jasným protestem proti válčení vůbec. O skladbě, od jejíž premiéry uplynulo v roce 2022 šedesát let, čtěte víc v rubrice NahrávkaPlus.
Na Adventním koncertu, prvním z trojice samostatných programů Pražského filharmonického sboru v sezoně 2022/2023, zazní 19. prosince pastorálně laděné skladby Arvo Pärta, Bohuslava Martinů a Luboše Fišera. Sbor s nimi vystoupí společně s orchestrem PKF–Prague Philharmonia na jevišti Státní opery, stejně jako v loňském roce pod režijním dohledem Jiřího Stracha a v přímém přenosu na stanici ČT art.
Na třetím a posledním z koncertů se sbor 8. června 2023 představí bez doprovodu a pod širým nebem, v populárně laděném repertoáru. Ve Valdštejnské zahradě zazní v jeho podání americké gospely a spirituály.
Vedle toho sbor vystoupí v nadcházejících měsících s třemi dalšími pražskými orchestry. Významným uměleckým počinem slibuje být uvedení oratoria Ráj a Peri od Roberta Schumanna, které s Českou filharmonií nastuduje britský dirigent Daniel Harding. Spolupráce se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu zahrne tři programy – Vokální symfonii Vladimíra Sommera pro listopadový festival Janáček Brno, koncertní provedení Wagnerova Tristana a Isoldy a premiéru skladby Daleko široko od Jiřího Kadeřábka. Se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK připravuje sbor duchovní skladbu Gloria od Francise Poulenca a spolupráci na nastudování symfonické básně Prometheus od Alexandra Skrjabina. S Moravskou filharmonií Olomouc pak na jaře v rámci jejího Velikonočního koncertu uvede Mahlerovu Druhou symfonii zvanou Vzkříšení.
Během května a června se Pražský filharmonický sbor představí také na festivalu Pražské jaro, na Mezinárodním hudebním festivalu Leoše Janáčka v Ostravě a na Smetanově Litomyšli.
V těchto dnech sboristé koncertovali společně s orchestrem PKF–Prague Philharmonia na Brucknerově festivalu v Linci. Příští rok v létě se v Rakousku objeví opět, a to jako každoročně na operním festivalu v Bregenzu na břehu Bodamského jezera. Svou osmaosmdesátou sezónu nyní otevřel Pražský filharmonický sbor na festivalu Dvořákova Praha spoluprací s Českou filharmonií – a také v opeře. Podílel se minulý týden v Rudolfinu na trojím koncertním provedení Dvořákovy Rusalky.
Ještě předtím vystoupil sbor na konci prázdnin s filharmonií pod hlavičkou hudebního festivalu Prague Sounds při příležitosti letošního českého předsednictví v Radě Evropské unie na Koncertu pro Evropu na plovoucí scéně na Vltavě v centru metropole. Pod taktovkou Semjona Byčkova tam zazněla Janáčkova Glagolská mše.
Založen byl roku 1935 sbormistrem a pedagogem Janem Kühnem. Od té doby vyvíjí nepřerušenou uměleckou činnost. „Chceme, aby měl své partnery a podporovatele, které zatím vyjma ministerstva kultury vůbec nemá. Určitě budeme usilovat o úspěšnost sborové akademie, kterou chceme při zachování vysoké kvality početně rozšířit, a o vysoký zahraniční kredit,” uvedl k plánům na novou sezonu David Mareček, ředitel Pražského filharmonického sboru a současně i České filharmonie.
Foto: Fb sboru, Wikipedia, Petra Hajská
Příspěvky redakce
- Vínek stonulý aneb Janáček v lidové podobě
- Olomoučtí se vracejí do Polska. Klavírní sólo Marek Kozák
- Kukal Quartet na bruselském festivalu Proquartetto
- Nebe na zemi. Balet Praha Junior 2 se svěží poctou české hudbě
- Kulaté výročí úmrtí Jana Nováka příležitostí k bilancování nad jeho odkazem