KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Setkání s hudbou v Soběslavi nabídlo spontánní porci hudby i něco navíc english

„A pak jsou tady posluchači, co stejně jako hudebníci pocítili deficit živé hudby a beze strachu zaplňují koncertní sály.“

„Během koncertů panuje unikátní atmosféra; je to domácké klima, blízkost hudebníků a posluchačů.“

„Festival spontánně přidal do programu jeden další koncert: nocturna v podání účastníků kurzů.“

Letošní Setkání s hudbou v Soběslavi je za námi. Interpretační kurzy a festival komorní hudby nabídl jako každý rok pořádnou porci muziky, několik významných hostů a také dva povedené koncerty absolventů kurzů na závěr. Čím byl letošní ročník tak jedinečný?

Především tím, že se vůbec uskutečnil. Letošní „koronavirový rok“ naboural plány snad všech festivalů, a to nejen z oblasti klasické hudby. Některé akce musely z nejrůznějších důvodů své programy zrušit, v lepším případě přesunout na podzim nebo na příští rok. Jenže potřeba hudebníků hrát, jak těch profesionálních, tak těch mladých z řad studentů konzervatoří, byla tak silná, že zkrátka nešlo jinak a tým okolo Petra HanzlíkaTaťány Klánské dokázal nakonec tradiční kurzy a festival uskutečnit, byť v pozměněné formě a s redukovaným programem. A pak jsou tady posluchači, co stejně jako hudebníci pocítili deficit živé hudby a beze strachu zaplňují koncertní sály. Tedy alespoň ti Soběslavští, protože na většině koncertů festivalu se často ani nevešli dovnitř.

Tak velký zájem o Setkání s hudbou v Soběslavi svědčí o unikátní atmosféře, která během koncertů panuje. Je to hlavně „domácké klima“, blízkost hudebníků a posluchačů, mezi kterými jsou i mladí muzikanti – členové interpretačních kurzů. Většina hudebníků navíc jezdí do Soběslavi opakovaně, část z nich patří mezi lektory kurzů. Tak třeba houslista Štěpán Ježek, člen Bennewitzova kvarteta, je jedním z lektorů a taky mimochodem kapitán fotbalového družstva účastníků kurzů, které se každý rok postaví proti místním fotbalistům. Kompletní Bennewitzovo kvarteto (psali jsme ZDE) pak bylo jedním z hostů festivalu a představilo se v nezapomenutelném koncertu, který patří k vrcholům letošní přehlídky. Především Janáčka předvedli dravého, řezavého, expresivního, emočně nabitého a plného dramatických proměn. Připojili se i k oslavám Beethovenova výročí Smyčcovým kvartetem F dur č. 16, jehož volná věta byla v jejich podání skvostná: v jemné a zřetelně odstíněné dynamice, v patetickém hávu a zcela odevzdaně.

Festival tradičně začal dvěma povedenými koncerty lektorů kurzu. První se konal v děkanském kostele sv. Petra a Pavla, druhý v místním kulturním domě. Mimo „Bennewitzovce“ Jiřího Fišera a Štěpána Ježka (housle) se uvedli i další vedoucí lektoři: Tomáš Strašil (violoncello), Tomáš Víšek, Silvie JežkováStanislav Gallin (piano), Taťána KlánskáHelena Střížková (kytara) a Jarmila Chaloupková (zpěv). Program byl opravdu pestrý: Downland, Wieniawski, Mjaskovskij, Chopin nebo Popper.

Netypickou dramaturgickou linku nabídl úspěšný sobotní koncert mladé talentované kytaristky Barbory Kubíkové společně s tenoristou Peterem Malým a violoncellistou Václavem Žákem. Všichni tři jsou Jihočeši: Kubíková absolvovala českobudějovickou konzervatoř, nyní studuje v Německu ve Výmaru, Malý je sólistou opery Jihočeského divadla a Žák koncertním mistrem orchestru opery Jihočeského divadla. Provedli komorní díla od Rodriga, Faurého, Piazzolly, Villa-LoboseBrouwera a také skladbu podle básnické sbírky Williama Blakea od Petra Hanzlíka. I nedělní „Výjimečný dvojkoncert“ houslistky a zpěvačky Gabriely Vermelho, violoncellisty Matěje Štěpánka, houslisty Pavla Fischera a akordeonisty Jakuba Jedlinského nabídl specifický program a zvuk: především směs autorské tvorby Gabriely Vernelho a jí aranžované lidové hudby.

Se soběslavskými Setkáními je spjata i rodina Klánských. Kytaristka a pedagožka Taťána Klánská je výkonnou ředitelkou kurzů, syn Lukáš v předchozích letech spolupracoval s festivalem jako klavírní doprovod a v minulém roce exceloval jako host se svým Lobkowiczovým triem. V letošním roce nabídla Setkání s hudbou v Soběslavi společný koncert s dalšími potomky proslulého pianisty a děkana pražské HAMU Ivana Klánského, a to i s ním samotným. Na pódiu se potkali Klára (housle), Adam (violoncello), Daniel (zpěv), Lukáš (klavír) a vystoupili společně se svým otcem v místním kulturním domě. Mimořádné setkání poskytlo i mimořádný hudební zážitek a dlouhé ovace posluchačů.

Setkání s hudbou v Soběslavi 2020 úspěšně uzavřely dva koncerty účastníků kurzů. Zazněl průřez hudby od Bacha přes Smetanu až k Šostakovičovi. Festival dokonce spontánně přidal do programu jeden další koncert: nocturna z kostela sv. Víta v pozdní čtvrteční večer v podání účastníků kurzů. Stejně tak spontánní byl celý ročník: plný poctivého muzicírovaní, značného zájmu posluchačů a radosti z hudby.

Region nabízí i další hudební setkávání. Například Festival komorní hudby Veselská ozvěna pořádá každou sobotu večer až do 22. srpna koncerty v okolí Veselí nad Lužnicí v podání širokého spektra interpretů.

Foto: Fb festivalu, Kateřina Pinkasová, Mishi 

Jan Průša

Jan Průša

Hudební publicista

Jan Průša (*1990) pravidelně přispívá svými recenzemi a dalšími texty o klasické hudbě a opeře. Mimo KlasikuPlus spolupracuje také s Českou televizí nebo Deníkem N. Vystudoval politologii a mezinárodní vztahy v Praze a religionistiku v Brně. Na festivalu Smetanova Litomyšl a v týmu České filharmonie se zabývá fundraisingem. V roli hudebního publicisty se zaměřuje na období pozdního romantismu, expresionismu nebo autory Nové hudby. Jednou by rád interpretoval na klavír Cageovu slavnou kompozici 4’33.



Příspěvky od Jan Průša



Více z této rubriky