KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Reiner Moritz: Nebezpečím porotců se stává slavné jméno

„Je potěšitelné, že v současnosti jsou v České republice velmi dobří producenti; to se výrazně změnilo k lepšímu.“

„V Anglii je televizní a filmový průmysl jeden z nejprogresivnějších.“

„Kultura je důležitá, protože probouzí emoce v našem chladném materialistickém světě.“

Předsedou poroty Mezinárodního hudebního festivalu Zlatá Praha byl letos významný německý režisér a producent Reiner Moritz, výkonný ředitel Poorhouse International v Londýně. V průběhu soutěžní přehlídky jsme se setkali k velkému exkluzivnímu rozhovoru pro portál KlasikuPlus.cz.

Číst dál…

ČRo D-dur: Slavný i unikátní Karajan. Pak návštěva u Aleny Hönigové

„Pondělí začíná Beethovenovou Devátou symfonií na nahrávce Herberta von Karajana s Berlínskými filharmoniky. Je to nahrávka z roku 1962 a pochází z jeho kompletu všech devíti symfonií, který vešel do dějin gramofonového průmyslu, protože se ho záhy prodalo přes milion kusů.“ „Zvláštní pozornost pravidelně věnuje D-dur nahrávkám ze zdrojů Evropské vysílací unie.“ „Ve 14:54…

Číst dál…

Měsíc před vánočními svátky soutěž a festival nesoucí jméno Bohuslava Martinů

Soutěž pro mladé talentované hudebníky a na ni navazující festival nazvaný Dny Bohuslava Martinů, to je náplň několika dnů na konci listopadu a počátkem prosince, za nimiž v Praze už devětadvacátým rokem stojí Nadace Bohuslava Martinů. Koncerty se konají především v sídle AMU v Lichtenštejnském paláci, ale také v Rudolfinu. Nejvíce prostoru pořadatelé věnují hudbě Bohuslava…

Číst dál…

Adame, zahoď ten stojan! Kněžíková, Plachetka a česká opera průřezově na Dvořákově Praze

„Velmi důkladně vypracované slovo programu předestřelo hlavní dramaturgický záměr: Představit průřezově české operní autory, a to včetně těch, jejichž dílo snad upadlo v částečné zapomnění navzdory počáteční popularitě. Chvályhodný záměr.“

„Vystoupení Kněžíkové bylo svrchovaně vkusné a bezproblémové. V první půli večera jistě zaujala více než její choť.“

„Dechberoucí je Plachetkova schopnost rozrezonovat každý kousíček tělesné schrány.“

Mecenášským koncertem pokračoval v pondělí 18. září festival Dvořákova Praha. Rodinný podnik manželů a předních českých pěvců Kateřiny Kněžíkové a Adama Plachetky umožnil svou většinově doprovodnou rolí Orchestr Národního divadla v Praze pod vedením hudebního ředitele Opery Národního divadla Roberta Jindry.

Číst dál…

Jan Žemla: Předsudek, že dirigování je mužskou záležitostí, je na čase prolomit

„Již rok působíme v provizorním koncertním sále; většinu symfonického repertoáru s určitými limity zahrát lze, avšak velkých symfonií Gustava Mahlera nebo Dmitrije Šostakoviče se na nějakou dobu vzdát musíme.“

„České hudbě vzdáme v roce 2024 hold několikrát; především koncertním provedením Smetanovy Libuše v Národním divadla moravskoslezském, ale také Novoroční koncert bude patřit Smetanovi, Martinů, Dvořákovi.“

„V pařížské Invalidovně se v říjmu představíme s dirigentkou Alenou Hron, v listopadu budeme na Festivalu Eufonie ve Varšavě koncertovat pod vedením Tomáše Netopila a příští rok v červnu to bude Vídeň a legendární Musikverein.“

Ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava Jan Žemla pro portál KlasikaPlus.cz zevrubně nastiňuje nastávající jubilejní sedmdesátou sezonu, která se nese ve znamení mimořádně silného uměleckého zastoupení, jakož i přetrvávajících provizorních podmínek činnosti orchestru. Výrazné slovo si vezmou ženy-dirigentky a těleso se rovněž věnuje oslavám Roku české hudby a smetanovskému výročí.

Číst dál…

Imaginace ve spárech stylu. Světová premiéra Jiřího Gemrota v podání Akademie komorní hudby

„Ani ne dvacet minut trvající skladbě, v níž skladatel zvolil důsledně homofonní přístup a razantně zesílil roli rytmické složky, dominovalo vzletné hýření trhaných rytmických protipohybů podpořené hravou a pestře koncipovanou instrumentací.“

„Autor ve své skladbě výrazně zjednodušuje tematickou stránku a na místo toho klade trpělivou snahu o opracovávání a vybrušování hudební struktury.“

„O celkově úchvatný dojem z této čtyřvěté kompozice se zasloužila zejména svéhlavá hra tří sólistů, která odkrývala transparentnost a věcnou návaznost mezi jednotlivými kontrapunkticky strukturovanými hlasy a rytmickými relacemi.“

V rámci festivalu Dvořákova Praha se 17. září na půdě pražského Rudolfina představil orchestr Akademie komorní hudby, jenž s elegancí a řemeslnou pečlivostí uvedl díla Bohuslava Martinů, Ernesta Chaussona a zatím nejnovější skladbu Jiřího Gemrota Ďábelský rozmar pro violoncello, dechové nástroje a bicí. Světová premiéra tohoto relativně krátkého, avšak hudebně velmi zábavného díla vnesla do výjimečné atmosféry koncertu příjemnou lehkost a čistou radost z klasické hudby. Personální dominantu večera tvořila tři zvučná jména reprezentující mladou generaci virtuózních hráčů. Houslista Josef Špaček, klavírista Roman Rabinovich a violoncellista Tomáš Jamník zde stvrdili svou technickou obratnost a zejména esteticky citlivý přístup k látce.

Číst dál…

Finálové večery Concertina Praga 2023

„Soubor už v první větě naznačil svou nevšední interpretační kvalitu, zejména výtečně vypracovanou agogikou.“

„Kantabilně vystavěná melodie zněla v houslích líbezně a zaujala i v klavírním partu. Dynamicky vypracovaná Romance byla kontrastní částí programu souboru, který dále uhodil na lyrickou notu.“

„V kadencích ukázal technickou zběhlost, melodii vyhrával s poetikou a zpěvností a jeho spřízněnost s orchestrem vyvrcholila v závěrečném bouřlivém finale.“

Dvořákova rozhlasová mezinárodní soutěž pro mladé hudebníky s názvem Concertino Praga má za sebou další, tentokrát obzvláště úspěšný a silný ročník – čtveřice finalistů v každé z kategorií nadchla vyspělými výkony. Komorní seskupení na závěr soutěže 15. září hrála v koncertní síni Kláštera sv. Anežky, o den později se v Dvořákově síni Rudolfina uskutečnilo klání sólistů v doprovodu rozhlasových symfoniků a dirigenta Jana Kučery.

Číst dál…

Nová sezona Pražského filharmonického sboru i s Berlínskými filharmoniky či Antoniem Pappanem

Pražský filharmonický sbor v sezoně 2023/2024 uspořádá stejně jako loni trojici koncertů ve vlastní režii. Zahajovací koncert 29. září, který se koná pod taktovkou německého dirigenta Dirka Kaftana, se věnuje stému výročí rozhlasového vysílání na českém území. Prosincový Adventní koncert se uskuteční ve dvou termínech na pražském Žofíně a zazní na něm…

Číst dál…

Finálové večery soutěže Concertino Praga

Mezinárodní soutěž mladých hudebníků Concertino Praga se blíží ke svému závěru. Finálové koncerty 15. a 16. září určí vítěze obou kategorií – komorní a sólové. O kvalitě výkonů před publikem v Anežském klášteře a v Rudolfinu bude rozhodovat mezinárodní porota, výsledky budou oznámeny bezprostředně po koncertech. O finalistech obou kategorií rozhodlo jednání dvou mezinárodních porot.…

Číst dál…

Sezonu Pražských symfoniků zahájí Maxim Vengerov

Houslista Maxim Vengerov vystoupí 13. a 14. září v pražském Obecním domě na zahajovacím koncertě 89. sezóny Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK. Pod taktovkou šéfdirigenta orchestru Tomáše Braunera zahraje Brahmsův Houslový koncert. Poté zazní Šestá symfonie Bohuslava Martinů. „Brahmsův Houslový koncert v žádném případě není jen skladba pro housle a doprovod. Je to…

Číst dál…

Bravo! Curyšský Tonhalle-Orchester, Järvi a Kahánek

„Kahánek spustil svěží perlivou pasáž, brzy zvolněnou a vítající odezvu orchestru. Poeticky nesené pasáže střídaly brilantní běhy a parádní kadence ve střídavém partnerství s orchestrem.“

„V nasazení, které zahájilo první větu koncertu, setrval orchestr neochvějně po celou skladbu a mistrně ztvárnil dynamiku a tempa předepsané autorem pro jednotlivé věty.“

„Při délce kompozice a nepočítaně proměn nástrojových variant, včetně agogických proměn, bylo obdivuhodné Järviho mystické, gesticky minimalistické vedení orchestru, nicméně v závažných zlomových momentech akční.“

Podzimní festival Dvořákova Praha pokračoval v pátek 8. září koncertem ve Dvořákově síni Rudolfina, kde opět vystoupil švýcarský Tonhalle-Orchester Zürich, který festival den předtím famózně zahájil. Jeho domovskou scénou je budova v Curychu inspirovaná pařížským Palais du Trocadero vystavěná v letech 1893 až 1895. Do této Neue Tonhalle se orchestr v roce dokončení budovy přestěhoval a koncertní sál slavnostně otevřel Johannes Brahms. Orchestr získal vynikající zázemí ve Velkém sále, jehož akustika je považována za dokonalou.

Číst dál…

ČRo D-dur: Archivní víkendová Návštěva u Milana Munclingera

„Od 22:00 ve středu začíná další záznam, a sice Orchestru BBC z Londýna pod taktovkou Sakariho Orama s Borisem Giltburgem v partu Klavírního koncertu c moll Sergeje Rachmaninova.“ „Sobotní den uzavře od 22:43 Beethovenova Missa solemnis s Johnem Eliotem Gardinerem.“ „Opera v 16:00 je bonbónkem pro milovníky italské opery, zazní Děvče ze Západu Giacoma Pucciniho, kterou…

Číst dál…

Zahájení jubilejní sezony PKF s violoncellistou Janem Voglerem

Orchestr PKF — Prague Philharmonia letos slaví třicet let od svého založení zesnulým dirigentem a pedagogem Jiřím Bělohlávkem. Jubilejní sezonu zahájí pod taktovkou šéfdirigenta Emmanuela Villauma již 6. září v Rudolfinu, které orchestr rozezní díly Josefa Suka a Antonína Dvořáka se sólistou Janem Voglerem. „Do jubilejní sezony vstoupí PKF — Prague Philharmonia tím,…

Číst dál…

ČRo D-dur: Umělci Dvořákovy Prahy a návštěva u Marka Jerieho

„Program v úterý můžete zahájit Houslovým koncertem Antonína Dvořáka v osobitém pojetí slavné houslistky Anne-Sophie Mutter.“ „Čtvrtek zahájí Ďáblův trylek za doprovodu Vídeňských filharmoniků. V 9:22 provede Daniel Barenboim Beethovenovu Apassionatu.“ „Vzácným hostem víkendové Návštěvy bude violoncellista, pedagog a dlouholetý člen Guarneri tria Marek Jerie. Bude vzpomínat na svá studentská léta – byl spolužák…

Číst dál…

FOK a jeho pestrá zářijová nabídka

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK vstupuje do 89. sezony, kterou oficiálně zahájí v domovském Obecním době 13. září. Těleso se však dvakrát představí ještě předtím. Dnes, poslední srpnovou středu, je v plánu tradiční open-air koncert ve Valdštejnské zahradě a 4. září odpoledne se ve Smetanově síni potěší zejména nejmenší posluchači hudbou z večerníčků a pohádek. V průběhu září…

Číst dál…

VideoPlus | Jiří Gemrot: Nikdy jsem nepřilnul k experimentům

Od skladatele Jiřího Gemrota zazní na festivalu Dvořákova Praha v premiéře nová kompozice. Nese název Ďábelský rozmar a 17. září ji v Rudolfinu zahraje violoncellista Tomáš Jamník se studenty Akademie komorní hudby. Autor obecně považuje za nejtěžší fázi kompoziční práce „uhnětení“ díla ve skice tak, aby jeho tvar dával smysl. I proto obdivuje Beethovena jako „hudebního architekta“. Právě přes něj se dostal k vážné…

Číst dál…

Polička uctila výročí úmrtí Bohuslava Martinů netradičně

„I když původní ideou bylo připomenout výročí úmrtí skladatele (28. srpna), realizátoři úmyslně potlačili pietu a jejich cílem bylo přiblížit skladatele s důrazem kladeným na jeho tvůrčí aktivity.“

„Na šesti stanovištích čekala na příchozí postava malého i dospělého Bohuše v životní velikosti a formou osobní vzpomínky informovala o zajímavostech míst, na kterých se nacházejí.“

„I přes zdravotní handicap jednoho z hráčů byl interpretační výkon tria brilantní a u publika, které zaplnilo doslova do posledního místečka Reprezentativní sál Barokní radnice v Poličce si vysloužilo nadšené ovace.“

Městské muzeum a galerie Polička, jehož součástí je Centrum Bohuslava Martinů, se snaží hledat stále nové způsoby, jak přiblížit svého nejslavnějšího rodáka širší veřejnosti. Letos přišlo s novou myšlenkou, připomenout skladatele zcela netradiční formou jednodenního festivalu pro malé i velké, nazvaného Zažít Martinů. Akce se konala v sobotu 26. srpna a byla nabitá programem od rána až do noci.

Číst dál…

ČRo D-dur: Pocta Santinimu a mnoho nových nahrávek

„Zazní nová bravurní nahrávka Smetanova kvartetu Z mého života v podání Pavel Haas Quartetu.“ „Z nabídky Eurorádia nejprve koncert, jehož hlavní protagonistkou je houslistka Julia Fischer a pozoruhodný dirigent mladší generace Cristian Măcelaru.“ „Tentokrát si poslechněte titul, od kterého zná každý předehru, ale málokdo pokračování. Na programu je Rossiniho velká vážná opera Vilém Tell.“…

Číst dál…

Klarinetista Valter Vítek. Inspirátor a mentor hudebních elit

V pátek 11. srpna odešel významný klarinetista Valter Vítek. Bylo mu 88 let a pocházel z Ostravy, kde zanechal nesmazatelnou stopu. Vítkův vliv ovšem nejde ohraničit regionálně. Jako pedagog působil také na JAMU, dlouhá léta hrál v Janáčkově filharmonii a byl také formativním elementem vysokého hudebního školství v Ostravě. Mezi jeho žáky patří přední současní…

Číst dál…

Pilotní ročník poličského jednodenního festivalu Zažít Martinů

Městské muzeum a galerie v Poličce, součástí nichž je Centrum Bohuslava Martinů, připravuje pilotní projekt se záměrem každoročního opakování. Instituce akcí Zažít Martinů 26. srpna decentně připomíná datum úmrtí (28. srpna) nejslavnějšího poličského rodáka, především ji však koncipuje jako událost pro rodiny s dětmi při současné komplexní péči o odkaz skladatele. „Hudba a život nejslavnějšího…

Číst dál…

Triumf Řeckých pašijí Bohuslava Martinů na Salcburském festivalu

„I když se Daniel Barenboim musel ze zdravotních důvodů nastudování této opery vzdát, jeho návrh zůstal součástí dramaturgického plánu.“

„Den po zcela vyprodané premiéře začaly dosud neprodané lístky na zbývající tři představení mizet jako sníh na slunci.“

„Nepřestanu, dokud tuto operu nedostanu na pódium MET!“

Dva významné rakouské operní festivaly přispěly zásadním způsobem ke zvýšení povědomí o Bohuslavu Martinů jako mezinárodním klasikovi operní hudby 20. století. Tím prvním byl v roce 1999 festival Bregenzer Festspiele, na kterém zazněla ve světové premiéře první verze opery Řecké pašije, a to v koprodukci s londýnskou Královskou operou, kde projekt získal v roce 2001 Cenu Laurence Oliviera za nejlepší novou operní inscenaci uplynulého roku. Definitivní razítko k tomuto průlomu dala inscenace druhé verze Řeckých pašijí na letošním ročníku Salcburského festivalu.

Číst dál…

Čtyři setkání s hudbou jako součást brněnských klavírních kurzů

Zahajovací koncert festivalu Čtyři setkání s hudbou při devátém ročníku brněnských klavírních kurzů Prázdninové rozehrávání se uskuteční 20. srpna. Na koncertě pedagogů Konzervatoře Brno zazní v koncertním sále Leoše Janáčka (Lužánecká ul.) výběr z Janáčkovy Moravské lidové poezie v písních v provedení mezzosopranistky Jany Hrochové. Druhé „setkání s hudbou“ se koná o dva dny později 22. srpna,…

Číst dál…

Laboratorní pokusy letošních Salzburger Festspiele: Figarova svatba a Macbeth

„Kušejovu inscenaci Figarovy svarby považuji za režijně značně nedotaženou a nedůslednou, což platí nejen pro vedení postav a zacházení s dějovou strukturou, ale i pro celkové tempo a způsob práce s vizuální stránkou produkce.“

„A jak obstála hudební a představitelská stránka nové ‚Figarky‘? Pokud mohu posoudit, tedy o mnoho lépe.“

„Osobně mám ale za to, že každý, kdo dokáže ocenit divadelní inscenaci s jasným názorem, vnitřní logikou, důmyslnou prací se zvolenou symbolikou i překvapivou pointou, našel pro Warlikowského přístup k Verdimu a Shakesperovi pochopení.“

Počasí chladné, setrvale uplakané a opravdu podzimní – o konání prestižní přehlídky jménem Salzburger Festspiele svědčily spíš všudypřítomné vlajky, bannery a poutače, než zástupy kulturychtivých návštěvníků v ulicích. Festival ale přesto v plném proudu, a zájem o něj potvrzoval i fakt, že všechny reprízy obou operních inscenací, kvůli kterým jsem přijel, byly beznadějně vyprodané.

Číst dál…

Řecké pašije Bohuslava Martinů na Salcburském festivalu

Salcburský festival má na programu čtyři představení opery Řecké pašije od Bohuslava Martinů, a to v druhé verzi díla uvedené poprvé v Curychu v roce 1961. Po dnešní premiéře se inscenace hraje ještě 18., 22. a 27. srpna. Jejími tvůrci jsou režisér Simon Stone, britská scénografka Lizzie Clachan a dirigent Maxime Pascal. Mladý francouzský umělec, držitel…

Číst dál…

Janáček Brno 2024. Bienále zveřejní program

Janáček na start! je název koncertu 4. listopadu 2023, součástí kterého je slavností představení programu festivalu Janáček Brno 2024. Pod vedením dirigenta Roberta Kružíka se představí houslista Josef Špaček a pěvci Kateřina Kněžíková s Ivanem Kusnjerem. Hraje Orchestr Janáčkovy opery Národního divadla Brno. S přibližně ročním předstihem se příznivci festivalu Janáček Brno…

Číst dál…

V závěru Festivalu Krumlov se představí i držitel Českého lva Jan Budař

Festival Krumlov spěje ke svému závěru a vyvrcholení ve smyslu open-air provedení Orffovy kantáty Carmina Burana 5. srpna s Českým filharmonickým sborem Brno a sólisty pod vedením dirigenta Daniela Raiskina. V každém z tří předcházejících dní však návštěvníky rovněž čeká (po dvoudenní pauze, kdy se neděje ani žádný doprovodný program ve Festivalové zóně), bod hlavního…

Číst dál…

Smetanovo trio ve skvělé formě

„Program vyprodaného koncertu vyobrazil tři odlišné hudební světy.“

„Svojí hrou osciluje mezi moderností a neoklasicistní průzračností.“

„A stejně jako u Brahmse i zde je Smetanovo trio schopno všechny tyto emoce a dramatiku zvýraznit a v obdivuhodné souhře a kvalitě hry posluchačům podat všechny náladové kontrasty.“

Smetanovo trio, komorní uskupení ve složení Jitka Čechová – klavír, Jan Talich – housle a Jan Páleníček – violoncello, znovu potvrdilo svoji neochvějnou pozici mezi tuzemskými klavírními trii, když nabídlo posluchačům českokrumlovského hudebního festivalu tři výrazné hudební kusy a tři poctivé interpretační výkony.

Číst dál…

Přijede i Jakub Hrůša. Koncerty Ševčíkovy akademie se chlubí známými jmény

Ševčíkova akademie a festival odstartuje 6. srpna v Horažďovicích svůj pátý ročník. Projekt violoncellisty Tomáše Jamníka, který je připomínkou odkazu houslisty a pedagoga Otakara Ševčíka, přivítá i letos na padesát účastníků z Česka i zahraničí a zve na patnáct různorodých koncertů. Slovutným hostem letošního ročníku je šéfdirigent Bamberským symfoniků a designovaný hudební ředitel Královské opery v Londýně Jakub Hrůša.…

Číst dál…

Klasika v souvislostech (54)
El Camino de Santiago aneb Jak se dostal apoštol Jakub do hudby

„Hudba patří k Santiagu de Compostela neoddělitelně. Barokní i novější, ale především asi pochopitelně a s naprostou samozřejmostí hudba středověká.“ „Hudební katalog katedrály v Santiagu byl popsán a zveřejněn až v padesátých letech dvacátého století. K městu se váže například osobnost skladatele Melchora Lópeze, žijícího mezi roky 1759 a 1822.“ „Ke Svatojakubské pouti dnes patřit i vokální hudba komponovaná…

Číst dál…

Jakub Hrůša a Bamberští symfonikové tužili česko-německé přátelství v hornofalckém Selbu

„Rosenthal-Theater v Selbu s kapacitou 620 míst byl otevřen v roce 1982 po několikaleté rekonstrukci bývalého divadla Grenzlandtheater. V podstatě Funguje jako reprezentativní polyfunkční městské kulturní centrum.“

„Ve výrazově vkusném provedení dokáže Gerhild Romberger vyjádřit všechny krajní polohy intimní zpovědi – od úzkosti a obav přes důvěru a úlevný pocit až po hymnickou oslavu v závěru cyklu.“

„Jakub Hrůša jako zkušený interpret Martinů zpřehlednil náročnou partituru pečlivým vypracováním jednotlivých frází v nástrojových skupinách“.

Patnáctitisícové hornofrancké město Selb je sice partnerským městem Pardubic, jeho nejbližším českým protějškem je však západočeská Aš. Je proto přirozené, že právě do těchto dvou protilehlých měst se soustřeďují Bavorsko-české týdny přátelství (Freundschaftswochen Bayern–Tschechien). Letos se tam konají od 20. května do 3. srpna a zahrnují aktivity z oblasti sportu, turistiky a kultury.

Číst dál…