KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Slavná díla klasiků v podání orchestru Mariánských Lázní

Dva abonentní koncerty v rozmezí jednoho týdne chystá Západočeský symfonický orchestr Mariánské Lázně. 22. března ve společenském domě Casino v roli sólisty vystoupí barytonista Roman Janál, sólistkou Velikonočního koncertu 29. března na stejném místě bude violoncellistka Michaela Fukačová. Zpěvák a pedagog Roman Janál při prvním z koncertů přednese výběr z Mahlerova písňového cyklu Chlapcův…

Číst dál…

Sedm posledních slov Vykupitelových na kříži. Košická filharmonie oslaví Velikonoce s Haydnem

Státní filharmonie Košice oslaví velikonoční svátky už 21. března. Na svém abonentním koncertu provede Haydnovu skladbu Sedm posledních slov Vykupitelových na kříži. Těleso bude řídit hlavní hostující dirigent Zbyněk Müller. Sugestivní orchestrální dílo Josepha Haydna Sedm posledních slov Vykupitelových na kříži vzniklo v roce 1786 na objednávku sboru Oratoria de la…

Číst dál…

Hudební festival Zbraslav uvede pět premiér

Od 14. do 24. března obohatí kulturní život v pražské Zbraslavi třetí ročník přehlídky s názvem Hudební festival Zbraslav. Návštěvníkům nabídne komorní hudbu, světové i české premiéry soudobých skladeb, crossover i komentovanou procházku po architektonických památkách Zbraslavi. Koncerty se uskuteční v místním Městském domě a v Divadle Jana Kašky. Mladý zbraslavský hudební festival krystalizující v reprezentativní přehlídku českého…

Číst dál…

Zběsilá tempa Vojtěcha Spurného u sv. Vavřince

„Chvíli trvalo, než si ucho zvyklo na kladívkový klavír.“

„Tuze sympatické bylo, jak tempově nehrál na jistotu a šel do atraktivního rizika.“

„Hlavní výtkou by nejspíš bylo dynamické přebuzení mnohých doprovodných figurací.“

Dirigent, klavírista a pedagog, zároveň flétnista a operní režisér, zkrátka renesanční člověk Vojtěch Spurný představil své hráčské umění 7. března v kostele sv. Vavřince na Malé Straně. Na klasicistní kladívkový klavír zahrál díla Beethovenových současníků i samotného Beethovena. A večer pod hlavičkou Pražského jara byl této hlavičky čistě interpretačně jistě hoden.

Číst dál…

Maxim Lando sólistou u ČNSO

Sezona Českého národního symfonického orchestru kopíruje kalendářní rok, a tak nepřekvapí, že abonenty čeká teprve první koncert sezony. 13. března ve Smetanově síni obecního domu vystoupí pod taktovkou šéfdirigenta Stevena Mercuria americký pianista Maxim Lando. Zazní díla Bély Bartóka, Davida Cheskyho a Ludwiga van Beethovena. Zatímco první polovina koncertu by se dala…

Číst dál…

Svatovavřinecká sezóna v březnu ve znamení klavíru

Komorní cyklus Svatovavřinecká sezóna, za kterým organizačně stojí festival Pražské jaro, připravil pro své návštěvníky v březnu dva koncerty. Spojuje je výrazná úloha klavíru. Ve čtvrtek 7. března představí v pražském kostele sv. Vavřince klasicistní kladívkový klavír Vojtěch Spurný, o týden později klavírista Igor Ardašev a houslista František Novotný uvedou romantické kusy a skladby 20.…

Číst dál…

Pro jednou Collegium 1804

„Předehra k Mozartově opeře La clemenza di Tito je pragensie. Zazněla v emocionálně stylové, rázné, přesně a detailně artikulované podobě.“

„Symfonie La Tempesta od Pavla Vranického zazněla jako hodnotný příklad toho, že Češi ve Vídni nezaháleli a že byli umělecky na výši.“

„Dokonale sestavený program vyvrcholil Eroicou, třetí z Beethovenových symfonií, mající v názvu hrdinství. Tak i vyznívá – a tak ji Václav Luks publiku suverénně předestřel.“

Barokní orchestr Collegium 1704 Václava Lukse má v Praze zavedenou sezónu. Povětšině v ní zaznívá barokní hudba, od počátků, sahajících na začátek druhého desetiletí našeho století, v širokém spektru od duchovní po operní, od instrumentální po převažující vokální. V té letošní sezóně už se orchestr jednou představil v hudbě z počátku devatenáctého století. Nyní, v předposlední únorový večer, to bylo podruhé. Koncert vyvrcholil Beethovenovu Eroicou z roku 1804.

Číst dál…

Beethovenova a Vranického symfonie v podání Collegia 1704

Pěvecká část souboru Collegium 1704 dnes vystupuje v Berlíně, ta instrumentální se naproti tomu připravuje na koncert v pražském Rudolfinu. Pojítkem obou pořadů je osoba Ludwiga van Beethovena. V Praze 28. února totiž zazní jeho Třetí symfonie zvaná „Eroica“. Navíc diváci uslyší i Symfonii d moll „La tempesta“ Pavla Vranického, Beethovenova staršího současníka. Stejný…

Číst dál…

Collegium Vocale 1704 v Berlíně s Beethovenovou Devátou

Vokální sekci pražského barokního souboru Collegium 1704 čekají dva koncerty v Berlíně. Společně s postupimským orchestrem Kammerakademie provede repertoár, které patrně leží mimo obvyklou oblast zájmu, totiž Beethovenovu Symfonii č. 9 d moll, op. 125 „S Ódou na radost“. Kompozici nastudoval a hudebně řídí dirigent Antonello Manacorda, v pozici sólistů se ocitnou Maria Bengtsson…

Číst dál…

Pohledem Lukáše Hurníka (11)
Nebezpečí labutího pírka aneb Malba jde umělé inteligenci lépe než hudba

„Umělá inteligence opravdu zatím jen kompiluje z již vytvořeného.“

„Která skladba by mohla zahajovat Pražské jaro, kdyby to nebyla Má vlast? Umělý mozek nezaváhal…“

„Jaký problém bude vygenerovat multimediální soubor s hudební událostí, která se nikdy nestala?“

Steven Hawking už před deseti lety varoval, že nás může umělá inteligence zahubit. Už je ta doba zde? A kdy záhuba dorazí i do světa klasické hudby? Lukáš Hurník shrnuje své dosavadní zkušenosti. Některé jsou tragikomické, některé jsou katastrofami. Občas je to ale zábavné…

Číst dál…

Roman Červinka sólistou u Jihočeské filharmonie

Národní vítěz soutěže Virtuosos V4+ za rok 2022 Roman Červinka vystoupí s Jihočeskou filharmonií. Mladý houslista přednese Brahmsův Koncert pro housle a orchestr D dur, op. 77 a Jihočeská filharmonie pod vedením Vojtěcha Spurného přidá Symfonii č. 7 A dur, op. 92 Ludwiga van Beethovena. Abonentní koncerty se konají 21. a 22. února v českobudějovickém kostele…

Číst dál…

Ti nejlepší z HAMU vystoupí s Pardubickými filharmoniky

Únorový program Komorní filharmonie Pardubice nabídne mimořádný koncert ve spolupráci s mladými umělci z Hudební a taneční fakulty Akademie múzických umění v Praze. Ve středu 21. února se v Sukově síni pardubického Domu hudby za doprovodu tamního orchestru představí trio úspěšných mladých umělců, klavírista Matyáš Novák, houslistka Terézia Hledíková a dirigent Zdeněk Červinka. Program je složen…

Číst dál…

Novosvětská i Requiem Zdeňka Lukáše příští týden ve Slovenské filharmonii

20. února písňový recitál, 21. února vystoupení konzervatoristů, 22. února dvořákovský symfonický pořad a 23. února sborový a cappella koncert. Příští týden na půdě Slovenské filharmonie je nadmíru pestrý. Romantická německá píseň je výdobytkem 19. století. Do té doby měly písně charakter nezávažné miniatury, jíž skladatelé věnovali pozornost jen okrajově. V Lásce básníkově,…

Číst dál…

Slovenská filharmonie pouze solidně

„Lovre Marušić sa ukázal ako výrazný talent chorvátskej pianistiky.“

„Schmidtova symfónia zaznela vo filharmonickej premiére.“

„Daniel Raiskin sa s jemným pradivom Schmidtovej hudby popasoval zodpovedne“

Pred svojím odchodom na krátky koncertný zájazd do Slovinska a Chorvátska absolvovala Slovenská filharmónia dvojicu minulotýždňových abonentných koncertov netradične už v stredu 7. a vo štvrtok 8. februára. Pod vedením šéfdirigenta Daniela Raiskina a s mladým chorvátskym klaviristom Lovre Marušićom ako sólistom orchester v Redute uviedol symfonické diela Franza Schuberta, Ludwiga van Beethovena a Franza Schmidta.

Číst dál…

Česká filharmonie zahajuje výměnný projekt s Royal Academy of Music

Komorní program České filharmonie zpestří v únoru společný koncert studentů londýnské Royal Academy of Music společně se členy Orchestrální akademie České filharmonie. 15. února tak odstartuje dvouletý výměnný projekt, v jehož rámci se londýnští studenti představí v Rudolfinu, a naopak reprezentanti Orchestrální akademie prvního českého orchestru v příštím roce odjedou do Londýna. Studenti Royal Academy…

Číst dál…

Studentky drážďanské Weberovy vysoké hudební školy vystoupí v pražských Emauzích

Houslistka Tereza Horáková společně s klavíristkou Shiho Fujimoto vystoupí ve středu 14. února v barokním refektáři Emauzského kláštera v Praze. Studentky Vysoké školy Carla Marii von Webera v Drážďanech, které spolu koncertují v tuzemsku i v Německu, připravily komorní večer s díly Brahmse, manželů Schumannových a Beethovena. Repertoár dua Horákové a Fujimoto zahrnuje především největší díla 18. a 19. století.…

Číst dál…

Klavírista Ivo Kahánek hostem v baletu Beethoven

Balet Národního divadla Brno připravil u příležitosti 250. výročí narození Ludwiga van Beethovena společně se souborem opery a orchestrem divadla hudebně dramatickou inscenaci Beethoven. Jako host ve čtyřech únorových provedeních vystoupí v brněnském Janáčkově divadle klavírista Ivo Kahánek. Na program Národního divadla Brno se vrací velkolepá inscenace Beethoven pojednávající o osobnosti významného hudebního skladatele,…

Číst dál…

Kirill Gerstein nahradí nemocného Andráse Schiffa

Rusko-americký pianista Kirill Gerstein nahradí původně oznámeného rezidenta letošní sezony, maďarsko-britského klavíristu Andráse Schiffa, při koncertu Komorního orchestru České filharmonie. Schiff se měl představit v dvojroli sólisty a dirigenta. Koncert se koná dnes 5. února v Dvořákově síni pražského Rudolfina. Oproti původnímu plánu je navíc jakožto umělecký vedoucí koncertu zmíněn koncertní mistr…

Číst dál…

Hudební rozvoj dětí a mladých je tématem nejbližších akcí Moravské filharmonie

Osobnost dirigenta dokáže významným způsobem ovlivnit výkon celého orchestru. Ve spolupráci s Janáčkovou a Hudební akademií múzických umění Moravská filharmonie Olomouc dává studentům a absolventům oborů dirigování (ale nejen toho) příležitost si práci s orchestrem osvojit a dále rozvíjet. Symbolické vstupné činí z koncertní řady „JAMU“ (alternativně Klasika na dosah) nejdostupnější klasickou hudbu v Olomouci a nejbližší…

Číst dál…

Ivo Kahánek s recitálem v Bratislavě

Klavírní recitál Iva Kahánka v úterý 6. února v Malém sále a orchestrální večer v Koncertní síni hned další den. Takový je blízký výhled na dění ve Slovenské filharmonii. Orchestr ve středu řídí šéfdirigent Daniel Raiskin. V pozici sólisty pianisty se v Beethovenově Čtvrtém klavírním koncertu ukáže Lovre Marušić. O nejbližším programu filharmonie (1. a 2. února) už…

Číst dál…

Komorní koncerty netradičního nástrojového obsazení díky Quasi Triu

Quasi Trio ve složení Kateřina Ochmannová (klavír), Judita Škodová (violoncello) a David Šimeček (klarinet) je uskupení mladých umělců, kteří vstoupili na hudební scénu po absolvování pražské HAMU. Dva koncerty trio v nejbližších dnech čekají koncerty v Kroměříži a v Chotěboři. První 6. února v Aule kroměřížské konzervatoře (vstup zdarma), druhý dva dny poté v chotěbořském kině.…

Číst dál…

Kalliopé Trio Prague v Císařských lázních. Přišli pozdě, hráli skvěle

„Nelze si nevšimnout, že sál je při vystoupeních Karlovarského symfonického orchestru zcela zaplněn pravidelně.“

„Autor, přizván při potlesku na pódium, projevil živou gestikulací před bouřícím hledištěm své nadšení.“

„Beethovenovu ‚Osudovou‘ šéfdirigent Ondřej Vrabec pečlivě očistil od sedimentů interpretačních zvyklostí.“

Atrium karlovarských Císařských lázní se znovu zaplnilo hudbymilovnými lidmi. A koncert Karlovarského symfonického orchestru 25. ledna opět oslovil skvělou dramaturgií. Dirigoval Ondřej Vrabec.

Číst dál…

Mistrovská díla klasicismu v Košicích s českými interprety

Abonentní koncert s názvem „Majstri Klasicizmu“ připravuje Státní filharmonie Košice s nápadným českým zastoupením. Orchestr v Domě umění povede mladý český dirigent Jiří Habart, který se mimo jiné připravuje na debut na Pražském jaru; sólo na trubku bude dílem někdejšího vítěze soutěže Concertino Praga Jiřího Houdka. Koncert se uskuteční 1. února. Na programu…

Číst dál…

Dramaturgická jednota s Jednotou. Alena Hönigová objevuje ‚pomozartovskou‘ Prahu

„Dramaturgie sice staví na repertoáru jednoho období, ale je i přes svůj převládající variační formální prvek pestrá.“

„Velkou úlohu v zážitku z koncertu hrála také celková atmosféra, která se vlivem malého počtu posluchačů dostala až na rovinu jakéhosi domácího salónu.“

„Alena Hönigová je nejen velice sympatická osobnost, dokonale natěšená se o všechny svoje poznatky o hudbě (ať už hrou či slovem) zaníceně podělit s posluchači, ale hlavně profesionálka.“

„Pomozartovské“ či „předsmetanovské“ období v Praze. Byly to skutečně tak hudebně šedivé časy, kdy se nic zvláštního nedělo? Že tomu tak nebylo, dokládá koncertní cyklus Příběh kláves, umění a krásných nauk, jehož již třetí večer se odehrál 25. ledna v Kolowratském…

Číst dál…

Vídeň v Brně. Klasicistní, romantická a s písňovým recitálem

„Repertoár přijalo publikum s nadšením; nevadilo, že se hrály méně známé skladby.“

„Sólista prokázal pěveckou inteligenci i muzikalitu a dal do výkonu silný niterný výraz, kterým posluchače vtáhl do příběhu písně.“

„Poslední skladbou byla Symfonie D dur Vojtěcha Matyáše Jírovce, pocházejícího z Českých Budějovic a tvořícího v první polovině 19. století.“

V rámci cyklu Filharmonie doma, tedy v Besedním domě, se 25. a 26. ledna konal abonentní koncert, který nalákal publikum na vídeňský klasicismus i romantiku. A hlavně na písňový recitál z písní Franze Schuberta v podání Christopha Prégardiena spolu s Filharmonií Brno…

Číst dál…

Osvědčená kombinace Andráse Schiffa a České filharmonie

Programy Komorního orchestru České filharmonie obvykle připravují koncertní mistři. V letošní sezoně je tomu jinak. Jednou z osobností, která soubor povede, bude maďarsko-britský klavírista András Schiff. Rezident letošní sezony České filharmonie se představí v dvojroli sólisty a dirigenta. Koncert se koná 5. února v Dvořákově síni pražského Rudolfina. „Je to splnění našeho společného snu s Jiřím…

Číst dál…

Mitsuko Uchida a poslední tři Beethovenovy sonáty. Koncert, který dráždí k přemýšlení

„Nejpůsobivějším prvkem pro mě byla přirozeně plynoucí hybnost v obou variačních větách, obzvlášť v tak obtížné Ariettě poslední sonáty.“

„Klavír samotný byl v prostřední poloze po celou dobu koncertu ohromně neznělý, rozhodně spíš svazující než osvobozující.“

„A tak jsem včera také tleskal vestoje a svoje názory na koncert si nejspíš budu ještě nějakou dobu přehodnocovat.“

Není divu, že se uvádění posledních třech klavírních sonát Ludwiga van Beethovena stalo tradicí – jednotlivé skladby k sobě hudebně navzájem patří, dramaturgie má myšlenku a dá se snadno nabízet posluchačům, délkou vychází na jeden nevelký recitál. V neděli 21. ledna je v pražském Rudolfinu provedla Mitsuko Uchida v rámci recitálového cyklu Českého spolku pro komorní hudbu. Její vystoupení se vyznačovalo vysokým porozuměním a kulturou, Dvořákovu síň právem téměř vyprodala. Ve zvukovém ohledu se jí ale ne vše podařilo.

Číst dál…

Cembalistka Alena Hönigová připomene pražské kulturní dění roku 1803

Koncertní cyklus Příběh kláves, umění a krásných nauk, který připravuje cembalistka a hráčka na fortepiano Alena Hönigová, bude ve čtvrtek 25. ledna pokračovat v pražském Divadle Kolowrat sídlícím v Kolowratském paláci na Ovocném trhu. Jednou za měsíc konané koncerty provázené mluveným slovem nahlíží do pražského uměleckého a společenského života mezi lety 1784 a 1824, který utvářel…

Číst dál…

Tryzna PKF – Prague Philharmonia v Rudolfinu. Síla hudby podpořená okolnostmi

„Krátký úsek hudby, obvykle trvající něco málo přes pět minut, vystavěl Villaume brilantní taktovkou.“

„Pichlovu klasicky uměřenou kompozici hrál orchestr s podivuhodnou elegancí.“

„Dirigent Emmanuel Villaume, zde vášnivý Merlin francouzské hudby, nedal publiku ani vydechnout.“

V neděli 14. ledna dirigoval Emmanuel Villaume večerní koncert PKF – Prague Philharmonia v pražském Rudolfinu. Originálně vystavěná dramaturgie motivicky sjednotila program. A jeho téma se pak nečekaně prolnulo s realitou, kterou poznamenala neslýchaná předvánoční tragédie na univerzitní půdě. Ludwig van Beethoven, Václav Pichl, Hector Berlioz a Luigi Cherubini, jejichž díla byla na programu, komponovali svou hudbu na téma antické či alžbětinské tragédie. Posledně jmenovaný Cherubini psal requiem za jednoho člověka. A téma programu, vydaného na počátku sezóny, se náhle stalo nečekaně aktuální.

Číst dál…

Bicí ‚bijou do očí‘ ve Filharmonii Brno. Christoph Prégardien následně hostem při vídeňském pořadu

Martin Opršál, vůdčí osobnost brněnských bicistů, se 24. ledna při komorním koncertu věnovaném bicím nástrojům představí také jako dirigent v dílech Američana Lou Harrisona – houslové sólo Milan Paľa – a českého autora závěru minulého století Miloslava Ištvana. Program z děl Jírovce, Beethovena a Schuberta je následně k dispozici po dva dny, když celou Filharmonii…

Číst dál…