ReflexePlus

Prostor pro hodnocení a postřehy našich spolupracovníků z řad renomovaných i mladých autorů. Naším cílem není kritizovat, ale informovat, inspirovat, srovnávat a všímat si detailů tak, aby výsledkem byl objektivní, erudovaný a komplexní pohled na aktuální hudební dění.


100

„Tato opera byla po své premiéře natolik úspěšná, že za dva roky dosáhla devadesáti plně navštívených repríz.“

„Představitelé hlavních rolí odvedli vesměs excelentní výkony.“

„Dobrá věc se podařila a doufejme, že coronavirus dovolí i reprízování této zdařilé inscenace.“

Národní divadlo Brno uvedlo premiéru opery Evžena Zámečníka Ferda mravenec, která se podle původního plánu měla odehrát již v červnu. Nečekané průtahy však, zdá se, inscenaci neuškodily a dílo nastudované pod vedením dirigentů Jakuba Kleckera a Pavla Šnajdra slavilo i mezi dětským publikem po svém prvním uvedení úspěchy.

 

1

„Všeobecnou radost z návratu do koncertní síně dokazoval již mohutný potlesk, kterým posluchači přivítali domácí orchestr a především pak dirigenta.“

„Společná souhra, interakce mezi muzikanty a dirigentem, průzračná intonační čistota a celkově navozená atmosféra byly jedinečné.“

„Svou roli v závěrečné větě symfonie sehrála světová sopranistka Chen Reiss pokorně a s patřičnou nevinností.“

Zcela výjimečným se stal koncert České filharmonie, který mimořádně zařadila do programu 20. srpna. V plné sestavě pod taktovkou svého šéfdirigenta Semjona Byčkova první český orchestr předvedl čtvrtou Mahlerovu symfonii. Sopránového sóla se zhostila výborná Chen Reiss. Na první židli se také téměř o měsíc dříve, než bylo původně plánováno, představil nový koncertní mistr Jan Fišer. Osobnostmi a především vynikajícím hudebním výkonem bylo tentokrát již početné publikum nebývale nadšeno.

 

čtvrtek, 20 srpen 2020 16:21

Obrazy utkané z hudby

Autorka:
0

„Filharmonie Brno nás provedla galerií s Obrázky z výstavy Modesta Musorgského, Freskami Piera della Francesca Bohuslava Martinů a tvorbou Malíře Mathise Paula Hindemitha.“

„Obrázky z výstavy byly jednou velkou parádou, která v prostoru hradního nádvoří nabyla ještě působivější atmosféry.“

„Malíř Mathis dal orchestru příležitost k jemně cizelované práci, mohutnému zvuku i řadě skvělých sólových výkonů.“

Mezinárodní hudební festival Špilberk v Brně se pomalu chýlí ke konci. Jako předposlední kus nabídl posluchačům koncert, který kvůli jarním hygienickým opatřením nemohl odeznít naživo, a tak Filharmonie Brno tehdy pohotově sáhla po streamingu. Nyní si mohli posluchači vychutnat program z děl Musorgského, Martinů a Hindemitha naživo, navíc v krásném prostoru nádvoří hradu Špilberk.

 

5

„Vrána v Rachmaninovově kompozici prokázal výbornou techniku a potěšil smyslem pro krásný zvuk.“

„Sonáta pro klavír Bély Bartóka byla ukázkou naprostého souznění s interpretovanou hudbou.“

„V Lisztově klavírním opusu magnum Vrána předestřel všechny hráčské atributy, které tvoří velkého a komplexního pianistu.“

Klavírní kurzy v Mikulově v úterý 18. srpna pokračovaly klavírním recitálem Tomáše Vrány. Absolvent Janáčkovy konzervatoře je v současné době žákem profesora Ivana Klánského na Akademii múzických umění v Praze. Pro svůj recitál Vrána zvolil reprezentativní program, v jehož epicentru pulzovaly dvě skladby: Sonáta pro klavír Bély Bartóka a Sonáta h moll Franze Liszta.

 

12

„V rámci studií v New Orleans museli studenti jazzu absolvovat rovněž klasické školení.“

„Hrej vabank. Tu je můj poslední pětifrank!“

„Tak jak to tedy vlastně bylo: vyhrál Voják, nebo Ďábel? Nebo to byl všechno jenom prchavý sen někde mezi Brnem a New Orleans?“

Festival Maraton hudby Brno přinesl v neděli 16. 8. 2020 další zajímavou podívanou. Nádvoří Domu pánů z Kunštátu bylo svědkem jazzové adaptace původního Stravinského Příběhu vojáka, kterou zkomponoval známý hudebník Wynton Marsalis. Zjednodušené a brněnským reáliím přizpůsobené představení Fiddler‘s Tale (Příběh šumaře) vycházející z překladu Václava Renče dirigoval Američan Paul Mauffray. V hlavních rolích se představili Arnošt Goldflam jako Voják a Martin Dvořák coby Ďábel. Exponovaného partu trubky se ujal vynikající Vít Otáhal.

 

VIT7386

„S Tomášem Netopilem, který mimořádně pečlivě hlídal co nejnižší dynamiku doprovodu, nepřehnali tempo a závěrečné „Alleluia“ tak bylo krásnou korunou.“

„Dva příbuzné, a přece jasně odlišné hlasy předaly dva výstižně charakterizované lidské profily.“

„Beethovenova Osudová symfonie má jednu nevýhodu: od prvních tónů vyžaduje od orchestru naprosto mimořádné soustředění.“

Slavnostní koncert Mezinárodní letní hudební akademie Kroměříž byl v neděli večer skvělým doprovodným veřejným programem kurzů. Splnil i funkci benefice pro sociální služby. Ve Skleníku Květné zahrady představil za doprovodu zlínské filharmonie úspěšné loňské absolventy a dal prostor uměleckému garantovi celé akce, kroměřížskému rodákovi Tomáši Netopilovi. Program přilákal několik set posluchačů. Uzavřel předchozí horké dny: v dlouhé bílé historické prostoře s velkými okny bylo skutečně „jako ve skleníku“.

 

0

„Na krásné, působivé scéně Petra Vítka odvíjí Pilař děj především svou prací s herci, jejich pohybem, viditelně důsledným držením postavy, decentní charakterizací.“

„Volba sólistů se jevila v premiérovém představení jako optimální.“

„Hudební profesionalita je na více než pozoruhodné úrovni. Inscenace navázala vkusně na výborný počin Orfea před dvěma roky.“

Jen týden po premiéře Smetanovy Prodané nevěsty představila plzeňská opera dne 15. srpna 2020 premiéru díla Claudia Monteverdiho L’incoronazione di Poppea – Korunovace Poppey. V hudebním nastudování dirigenta Vojtěcha Spurného a v režii Tomáše Ondřeje Pilaře, od roku 2014 dosavadního šéfa plzeňské opery. Toto datum akcentuji proto, že Tomáš Ondřej Pilař právě touto premiérou v Plzni svou šestiletou éru končí a začíná novou – v Jihočeském divadle v Českých Budějovicích. Zvolil si dílo vpravdě mimořádné pro historii opery jako žánru.

 

15

„Nádherné přebývání ve společnosti zkušených interpretů a hudby sice teprve dvacetiletých skladatelů, ale už tehdy jasně směřujících k mistrovství.“

„Program nebyl ani trochu jen sledem hudebních čísel, ale skutečným prokomponovaným pásmem.“

„Koncert přinesl ryzí potěšení z hudby, kterého bychom se neměli pod dojmem ze špatných zpráv v přehnaném strachu zbytečně vzdávat.“

Hudební léto Kuks, festival v Podkrkonoší oživující kostel ve známém barokním hospitalu, uzavřelo v sobotu vzácné tuzemské vystoupení sopranistky Martiny Jankové. Za doprovodu velmi komorně obsazeného souboru Musica florea zazpívala desítku árií z Händelových a Bononciniho oratorií a v novodobé premiéře duchovní skladbu z kukského archivu.

 

neděle, 16 srpen 2020 18:20

Sympatičtí bratři Hozovi

Autor:
1

„Závěrečné amen ve druhé z písní proniklo snad až do morku kostí.“

„Pokoušet se tuto emoci popsat by bylo naprosto zbytečné, tohle se dá jedině zažít.“

„Při interpretaci tohoto cyklu se oba bratři poctivě prostřídali a opět jsme měli možnost obdivovat jejich talent.“

Na třetí srpnové sobotní odpoledne uspořádalo Národní divadlo Brno mimořádný odpolední koncert s přiléhavým názvem Písňový recitál bratří Hozových. Akci umístěnou do příjemného prostředí foyer Janáčkova divadla iniciovali pořadatelé rozsáhlého letního festivalového projektu Maraton hudby Brno.

 

1

„Matyáš Novák je výborný mladý muzikant, excelentní rytmik a člověk, v němž se ukrývá velká vnitřní síla.“

„Novákův výkon v Beethovenovi byl obdivuhodný.“

„Nejcitlivěji, nejněžněji se dotýkal klavíru a rozezpíval snad všechny zurčivé kaskády Smetanova fundamentálního opusu.“

Matyáš Novák je považován za jednoho z nejperspektivnějších pianistů své generace. Jeho hru mohli slyšet také návštěvníci Klavírních kurzů „Audaces fortuna iuvat“, které právě v těchto dnech probíhají v Mikulově. Novákův klavírní recitál se uskutečnil v Zámeckém sále v sobotu 15. srpna a už samotný program naznačoval, že půjde o zcela nevšední zážitek.

 

0

„Naprosto unikátním byl v takto krátkém časovém údobí připravený Open Air koncert na náměstí v Horažďovicích.“

„Orchestr Š (Pocta Otakaru Ševčíkovi) zcela přirozeně dobře intonoval, i když prostředí generálky v sále Hotelu Prácheň i samotné náměstí neoplývaly žádnou milosrdnou akustikou.“

„Ševčíkova akademie je rozhodně akcí, kdy si můžeme říci: Skončil druhý ročník, ať žije ten třetí!“

Ševčík milovaný a Ševčík nemilovaný, to jsou většinové pohledy českých hudebních učitelů a naopak žáků a studentů na jednoho z největších světových houslových pedagogů. Otakar Ševčík, houslista a pedagog, byl rodák z Horažďovic, který vytvořil takzvanou Ševčíkovu metodu a v nedalekém Písku založil světoznámou internátní houslovou školu. Otakar Ševčík „dal své jméno“ už druhému ročníku Akademie a Festivalu, který se konal v uplynulých dnech v jeho rodišti. V rámci právě ukončeného čtrnáctidenního hudebního maratonu se uskutečnila i řada koncertů.

 

0

„Animátoři se příliš nenamáhali, a tak jim postačily na každé dějství dva tři obrázky, což působilo poněkud těžkopádně.“

„Hudební nastudování a výkony některých sólistů byly také tím, co drželo tuto inscenaci nad vodou.“

„Zvučný baryton Konieczného představil zdaleka nejzajímavější barevnou a dynamickou škálu.“

Festival Weinviertler Festspiele přivezl do Mikulova dvě opery Richarda Wagnera. Jedná se o rakouský projekt, jehož intendantem je zkušený Peter Svensson. V pátek 14. srpna se v mikulovském Amfiteátru rozezněla opera Bludný Holanďan, a to navzdory rozmarům počasí.

 

3

„K setrvalému standardu festivalových tradic, již pětadvacetiletých, přispěl služebným způsobem, spolehlivým poctivým výkonem, prostým okázalosti.“

„Ropkovu nejznámější a nejhranější skladbu obdařil poučeným nadhledem a gradací k přiměřeně monumentálnímu vrcholu.“

„Nepřidal pak nic malého, nic jen lacině efektního.“

Přemysl Kšica, nenápadný pražský chrámový varhaník mladšího středního věku, hrál jako druhý z letošních osmi umělců na Mezinárodním varhanním festivalu v bazilice sv. Jakuba v Praze k poctě varhaníků Jiřího Ropka a Otto Nováka. Program zarámoval do Bachovy hudby, důstojně připomněl nejznámější Ropkovu kompozici, zaimprovizoval a úctyhodně se popasoval s proslulým půlhodinovým monumentem od Franze Liszta.

 

3

„Sir Simon Rattle se ve svém brněnském debutu představil jako klavírista.“

„Pokud nějakou interpretaci považuji za vzorovou, pak tu Magdaleny Kožené.“

„Pasala volky nejenže opět zvedala posluchače ze židlí, ale vnesla do dění i trochu jazzového ducha.“

V posledních dnech velmi skloňované spojení „Magdalena Kožená se Simonem Rattlem poprvé při společném vystoupení v Brně“ se stalo realitou. Přihlížet tomuto hudebnímu svátku mohli nejen hosté přímo ve vile Tugendhat, ale o něco později také návštěvníci vybraných českých kin a zájemci na internetu. Jedním z kin byla i letní scéna Univerzitního kina Scala v Brně, kde zážitkuchtiví posluchači zaplnili improvizované hlediště prakticky do posledního místečka.

 

1

„Během celé skladby sbor prokazoval umění na obou koncích dynamické škály i naprostou intonační jistotu.“

„Nejvíce práce ze sólistů měl Roman Hoza, který kromě stabilně skvělého pěveckého výkonu pobavil publikum i svým výkonem hereckým.“

„Pěvecké výkony sólistů i sboru na sebe v Orffově skladbě strhly prakticky veškerou pozornost, nicméně orchestr po celou dobu odváděl neméně skvělé výkony.“

Filharmonie Brno spolu s Českým filharmonickým sborem Brno a trojicí skvělých sólistů otevřela pod taktovkou Leoše Svárovského již třetí desítku ročníků Mezinárodního hudebního festivalu Špilberk, který se tradičně koná pod širým nebem na Velkém nádvoří brněnského hradu. Velkolepě pojatá dramaturgie koncertu nabídla dva hudební pohledy na porážku francouzských vojsk v napoleonských válkách a v druhé půli sborové hody s názvem Carmina Burana.

 

2

„Hudební nastudování opery bylo ve zkušených rukách dirigenta Jiřího Štrunce, který zaručuje vždy solidní, pokorný muzikantský přístup.“

„Silným pozitivem plzeňské premiéry byli oba představitelé ústředních rolí.“

„Dobrá věc se podařila, věrná láska zvítězila – slovy Karla Sabiny ze závěru díla lze charakterizovat v resumé úspěšný vstup plzeňské opery do nové sezóny.“

Je to nezvyklé datum pro zahájení nové divadelní sezóny, podobné nepamatuji. Po koronavirovém výpadku na jaře letošního roku začala sezóna v Plzni již 9. srpna novou inscenací Smetanovy Prodané nevěsty. Pod taktovkou Jiřího Štrunce, v režii dosavadního šéfa plzeňské opery Tomáše Ondřeje Pilaře. Inscenace se vrací k typickým a tradičním krojům z Plzeňska, které navrhla Lenka Polášková. Scénu vytvořili Lukáš Kuchinka, světelný design byl v rukou osvědčeného Antonína Pflegera. Výbornou choreografii vytvořil Martin Šinták. Inscenátoři volili obsazení z interně angažovaných pěvců plzeňské opery, v čemž lze spatřovat určitý posun z optimismu devadesátých let, kdy začalo být novým ideálem divadlo hostů. K tomuto poznání se dochází praxí divadelního života nejen v Plzni. O tom však více v následující reflexi.

 

2

„V unikátním prostředí, s úžasnými lidmi, hudbou, divadlem a květenou prostě nelze udělat chybu.“

„Festival Hortus Magicus se může rozhodně počítat mezi nejlepší kulturní festivaly České republiky.“

„V programu se sešli opravdu báječní, převážně mladí umělci, kteří hráli radostně, poutavě a brilantně.“

V Kroměříži se ve dnech 7.–9. srpna konal kulturní festival Hortus Magicus. „Tři dny plné hudby, divadla a vyprávění utekly jako voda a je opravdu na co vzpomínat,“ říká hudební publicista Milan Bátor, který festival se svou rodinou absolvoval a přináší jeho podrobnou reflexi.

 

pondělí, 10 srpen 2020 11:11

S lesními rohy za broumovskými poklady

Autor:
4

„Bozzova hudba oscilovala mezi brilantním stylem a téměř impresionistickými plochami.“

„Reineckeho skladba dostala do vínku krásně měkce a pozorně hraný hornový part a neokázale hladký, decentní part klarinetový.“

„Dvě stovky vděčných posluchačů ani nedutaly.“

Další sobota na hudebním festivalu Za poklady Broumovska navázala na právě uzavřené týdenní Letní hornové kurzy. V kostele v Martínkovicích za značného zájmu publika koncertovali jejich lektoři. Program nebyl vůbec banální, líbivý nebo podbízivý. Potěšil starší hudbou, ale větší polovina patřila té o něco novější, posluchačsky přiměřeně náročnější. Hudbě vážné, pravé klasice. S velkým koncertním křídlem ve venkovském kostele až překvapivé.

 

101

„Koncert byl dramaturgicky postaven tak, aby obsáhl více žánrů a stylů.“

„K bezvadnému technickému ztvárnění zde Plachetka zřetelně přidával plné výrazové nasazení.“

„Třeboň zažila velmi krásný večer s dvěma českými umělci, kteří neváhali dát do koncertu v lázeňském městě vše, čím disponují.“

V jihočeském lázeňském městě Třeboň proběhl letos již 17. ročník hudebního festivalu Třeboňská nocturna. Finále festivalu 7. srpna 2020 vytvořil koncert renomovaného českého pěvce Adama Plachetky v krásném prostředí Divadla J. K. Tyla. Ředitel festivalu Miloš Končický k letošnímu ročníku řekl: „Po všech letošních omezujících opatřeních jsme se rozhodli, a to i přes známé problémy s koronavirem, letošní ročník uspořádat.“ Festival, který byl zahájen 9. července, představil pět koncertů. Finální koncert patřil pěvci Adamu Plachetkovi a Davidu Švecovi u klavíru.

 

3

„Bylo by zajímavé slyšet v Cassanově podání Viernovu symfonii celou.“

"Toccatu Jeana Guillou, skladbu nejvyšší obtížnosti, hrál David Cassan s naprostou suverenitou.“

„Cassanovy enormní improvizační schopnosti jsou tak výrazné, že bychom ho v budoucnosti rádi slyšeli v Praze při ryze improvizačním koncertu.“

Mezinárodní varhanní festival v pražské minoritské bazilice sv. Jakuba zahájil mladý francouzský varhaník David Cassan, který velmi zaujal suverénním výkonem už na festivalu před dvěma léty. Vítězství v deseti mezinárodních varhanních soutěžích, mezi nimi v Chartres, St Albans a Haarlemu, ho katapultovalo mezi elitu světových varhaníků. Je vybaven obdivuhodnou hudební představivostí a vynikajícím smyslem pro zvukové barvy a jejich finesy, kterých bohatě využil u jakubského nástroje. Přistupuje ke skladbám osobitě a více výrazově ve srovnání se svým vystoupením před dvěma léty. Podpořen fantastickou technikou manuálovou i pedálovou, která nemá hranice, může si na královském nástroji dovolit naprosto všechno, což koriguje vynikajícím smyslem pro vystižení stylu interpretovaných děl.

 

5

„Apartní variace v tónině B-dur měly v podání violoncellisty Libora Maška svěží eleganci a vytříbený zvuk.“

„Milá a od prvního gesta skromná a empatická Katarzyna Drogosz zahrála na zvukově i vizuálně nádherný kladívkový klavír způsobem, který překonal mnohá očekávání.“

„Objevovat nové hudební horizonty ještě nikomu neublížilo a Olomouckým barokním slavnostem se letos daří vskutku znamenitě.“

Další z koncertů Olomouckých barokních slavností se stal symbolem objevnosti, svobody a pospolitosti, která je v dnešních časech daleko méně samozřejmá. Conventus Quatuor znamená „Setkání čtyř“ a v konkrétním případě šlo o setkání čtyř zemí, čtyř autorů a čtyř souborů. Jednalo se o Arte dei Suonatori z Polska, Solamente Naturali ze Slovenska, Sonatores Pannoniae z Maďarska a české hudebníky, kteří spolupracují se spolkem Kulturní Morava. Cílem bylo představit skladatele hudebního klasicismu, kteří nedosáhli takového věhlasu jako například Mozart a po své smrti byli zapomenuti. Zážitek na čtvrtou hlavně díky fenomenální pianistce Katarzyně Drogosz.